Kopsavilkums par duālo izglītību

  
Amatniecība kā savdabīga vērtību radīšanas forma  Latvijā ir ar senu un plaši izvērstu vēsturi.
    Neraugoties uz divu paaudžu pārrāvumu sociālismā, amatniecība  ir izdzīvojusi un pietiekoši strauji atjaunojas un attīstas.
    Profesionālā izglītība, īpaši duālās izglītības formā, ir pati piemērotākā tieši amatniecības attīstībai. \Daudzās valstīs duālo izglītības formu izmanto ne tikai amatniecībā, bet arī tirdzniecībā un daudzās rūpniecības nozarēs.
    Duālā izglītības forma ir atbilstoša tieši brīža tautsaimniecības vispārējam stāvoklim, kad nepieciešama resursu ekonomija un tautsaimniecības aktivitāšu reģionalizācija un decentralizācija.
    Mācekļa mācības pie meistara nereti ir pats lētākais un ērtākais profesionālās izglītības ieguves veids. Daudzām amatnieciskām profesijām tas ir vienīgais profesionālisma ieguves veids, skursteņslaucītāji, tradicionālo jumtu ieklāšanas amati, akmenskaķi un akmens mūrnieki, u.c.
  Tieši amata pārmantošana – māceklība – būtībā ir visspēcīgākā saskarsmes forma, kas garantē ne tikai profesionālo kvalitāšu, bet arī nacionālās savdabības un meistara radošo īpatnību transportēšanu nākotnē.
    Duālā izglītības sistēmu realizē teorētisko izglītību mācoties ārodskolās, vakarskolās un internetā, bet profesionālās kvalitātes iegūstot tiešajā darbā. Šādi risināta profesionālā izglītība paver iespējas jauniem cilvēkiem ērti realizēt  profesionālo sākotnējo un visu paaudžu amatniekiem turpināt profesionālo  tālākizglītību.
    Duālo izglītības sistēmu īpaši izmanto Eiropas centra un Eiropas dienvidu valstis Vācija, Francija, Beļģija, Nīderlande, Austrija, Itālija, Šveice, Spānija, Polija, Čehija, Slovākija, Slovēnija, Ungārija, u.c. Latvijā nav pamata apšaubīt šo valstu izvēli.
Atkarībā no valstu tradīcijām (tām pamatā ir klimata, reljefa, apdzīvotības un transporta iespēju  īpatnības), duālā izglītībā skolā iet vienu dienu, vai vienu nedēļu, bet pie meistara strādā pārējo nedēļas vai mēneša daļu.
Vēl viena īptnība ir tā, ka duālā sistēmā jaunais cilvēks vispirms noslēdz līgumu ar meistaru un tad abi kopā izdomā kurā skolā realizēt teorētiskās apmācības. Skolām reāli nav atbiruma un nav jārūpējās par prakses vietām.
    Latvijā ir nepieciešams politisks atbalsts, kas būtiski paātrinātu īpaši Eiropas valstīm tradicionālas izglītības sistēmas atjaunošanos.
Politiskais atbalsts būtu izmaiņas likumdošanā.
1) Precizējumi Amatniecības likumā.
2) Norādes uz duālās izglītības realizēšanas iespējām Profesionālās izglītības likumā.
3) Izmaiņas Darba likumā, kas pieļautu slēgt terminētu (līdz četriem gadiem) mācekļa - meistara darba līgumu.

Amatniecības un amatizglītības(duālās izglītības) pamatnostādnes tika izstrādātas un dokumentētas 90-to gadu sākumā un ir sistemātiski aktualizētas. Piem. amatniecības likums 2008. un MK noteikumi 2009.
Redzams Amatnieku mājas lapā http://www.lak.lv/pub/index.php?id=86
Garāki paskaidrojumi manā jaunizveidotā blogā, sadaļā  Amatniecība un izglītība http://vilniskazaks.blogspot.com/search/label/Amatniec%C4%ABba%20un%20izgl%C4%ABt%C4%ABba

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru