Attēli no mūsu pētniecības kolekcijām. M.Casno foto.
Mēģināsim izprast vērtību radīšanas lietas dziļāk un plašāk. Nākotni neizšķirs tikai EM daudzinātā rūpnieciskā ražošana, bet arī indivīdu vēlēšanās pašiem radīt un ražot, nesaistot sevi ar darba devējiem rūpnīcās, birojos, ...pats par sevi, vai kopā ar ģimeni. Tādu tipu būs
arvien vairāk! Kāpēc dalīties peļņā, ja pats darbs parāda liekos cilvēkus un izdevumus?
Nākotnē kā rūpniekiem tā arī amatniekiem būs nepieciešama MEISTARĪBA, ar kailu pļāpāšanu par intelektu un primitīvu izpratni par līderību būs par maz…Pirmajiem ( R ) vajadzēs šauru un dziļu specializāciju, otrajiem (A) ļoti universālas zināšanas un prasmes.
Būtībā visu izšķir dabas matērijas pārvēršana cilvēkiem noderīgā veidā, to var saukt arī par ražošanu.
Nevajadzētu maldīties eksporta lietās, eksports nav tikai mūsu guļbūves vai dēļi, vai citi produkti ko iekraujam kuģos. Šobrīd franču māceklis Rīgā pie latviešu telpu apgleznošanas meistara arī ir latviskās kultūras eksports. Eksports ir arī Latvijas nomales galdnieks, kas taisa lietas ko caur internetu nopērk amerikānis, vai izšuvumi, kurus nopērk austrālieši, un ne tikai Austrālijas latvieši. Eksports ir mana konsultācija zviedram, par viņa koka māju, kura absolūti nav veselīga ne dabai, ne cilvēkam.
Mēs LAK un RTU esam apkopojuši dažādas atziņas....
Nedaudz salīdzināsim rokdarbu (amatniecisko) un rūpniecisko ražošanu...
Amatniecībā strādā amatnieki.... | Rūpniecībā strādā strādnieki... | |
1. | amatniecībā, atkarībā no amata rakstura, strādā viens vai daži | rūpniecībā, atkarībā no darbu specifikas, strādā daži, daudzi vai ļoti daudzi |
2. | amatnieki strādā patstāvīgi, meistarība veicina lēmumu brīvību | rūpniecībā strādnieki ir atkarīgi no ražošanas vadības lēmumiem |
3. | amatnieki nemitīgi domā par darbu amatā un tā pilnveidošanu | Strādnieki domā citādāk |
4 | amatnieki paši plāno un pieņem lēmumus, kā veikt savus darbus | rūpniecībā plānošana un lēmumu pieņemšana nav strādnieku lieta |
5 | amatnieki necieš lieko un liekas procedūras projektēšanā un konstruēšanā neveic | strādnieki projektēšanu un konstruēšanu neveic, bet apgūst rasējumu lasīšanu un izpildi |
6 | amatnieki veic materiālu aprēķinus un sagādā tos paši | strādnieki ar materiālu aprēķināšanu un sagādi nenodarbojas |
7 | amatnieki prot visus sava amata darbus paveikt paši | strādnieki arī prot darbu savas profesijās, bet tās ir „šaurākas” |
8 | amatnieki darba laiku izvēlas paši | strādnieki strādā pēc grafika, noteiktās maiņās |
9 | amatnieki darba tempu un ritmu (pauzes) izvēlas paši, tas nenogurdina | strādnieku darba tempu un ritmus unificē konveijeru noteikumi, daudzus tas nogurdina |
10 | amatniekiem pašiem pieder darbarīki | rūpnīca un inventārs pieder īpašniekam vai īpašnieku grupai |
11 | amatnieki tieši izseko visus darba procesus | strādnieks ir specializējies noteiktu darbu veikšanā |
12 | amatnieki atbild par visu amatniecisko procesu | strādnieks atbild tikai par darba daļu, vai neatbild vispār |
13 | amatniekam nekas nav jāsaskaņo, izņemot klientu | rūpnieciskais ražošanas process ir jāpakļauj kopējai rīcībai |
14 | amatniekiem visbiežāk nekas nav jāstandartizē | rūpniecībā standartizācija ir pamats |
15 | amatnieki gatavo individuālus produktus indivīdiem vai tirgum | strādnieki ražo tipveida lielsēriju produktus. |
16 | amatnieciskā ražošanā vairums izejmateriālu ir dabiski produkti | rūpnieciskā ražošanā visi izejmateriāli ir pakļauti konveijerizētai ražošanai |
17 | amatnieciskais ražošanas process ir draudzīgs dabai | dabiskie izejmateriāli rūpnieciskajai ražošanai tiek pārveidoti |
18 | amatnieciskie produkti ir draudzīgāki cilvēku veselībai | dabiskie izejmateriāli rūpnieciskajā ražošanā tiek pārveidoti |
19 | amatniecība visefektīvāk var palīdzēt cilvēkiem ar problēmām | rūpniecībā ir darbu pozīcijas, kurās ierobežoti var iesaistīt cilvēkus ar problēmām |
20 | amatnieki teorijas un prakses jauninājumus iegūst sistemātiski saistībā ar savu darbu | strādnieki jaunas zināšanas un prasmes iegūst cikliski, apgūstot jaunu produktu ražošanu vai, notiekot iekārtu nomaiņai |
21 | amatnieku darbā harmoniski tiek nodarbināts viss ķermenis | strādnieki galvenokārt nodarbina tikai rokas vai galvas, estētika un emocijas traucē |
22 | amatniekam pēc darba nevajag maksas izklaides | strādniekiem vajag speciālas procedūras, kas palīdz „atlaist”saspringumu |
23 | amatnieki veido savu darbu rokrakstus, tas veicina viņu produktu atpazīšanu un individualizāciju | rūpnīcā tas nav iespējams, strādnieki strādā „brendam” |
24 | amatnieku produktus veidojošiem ir iespējas pārmantot un attīstīt nacionālās tradīcijas | rūpniecībā to ir grūti izdarīt |
25 | amatniekiem nepieciešama universāla izglītība, kuru iegūst skolās (teorija) un prakse pie meistara (duālā izglītība) | strādniekiem piemērota šauri specializēta izglītība moderno tehnoloģiju centros |
26 | amatnieki uzkrātās zināšanas un prasmes var ģimenēs nodod bērniem | strādniekiem ir problemātiski bērniem nodot savas zināšanas un prasmes |
27 | amatnieku ģimenēs iekārtotās darbnīcas un sadarbību ar klientiem var pārmantot | strādniekiem tas nav iespējams |
28 | amatnieki viegli var atrast citas nodarbes | rūpnīcu strādniekiem bieži draud bezdarbs |
27 | amatnieciskā darbā iegūtās zināšanas un prasmes noder privātīpašuma pārvaldīšanā un attīstībā | strādniekiem tas nav iespējams |
29 | amatniekam ir nemitīgi jādomā, kā kalpot klientam vai tirgum | strādniekam nav jādomā ekonomiskās, estētiskās, ergonomiskās u.c. kategorijās |
30 | amatnieks produkta vai pakalpojuma cenu nosaka pats | strādnieks var diskutēt par algu |
31 | amatniekam alga un peļņa ir kopā | strādniekam alga ir vienīgais iztikas līdzekļu ieguves veids |
32 | gudrs amatnieks var ātri kļūt sabiedrībā cienījams cilvēks | strādniekam tas ir sarežģīti |
33 | amatnieki veido sabiedrības vidusslāni | strādnieki sapņo par to |
34 | valstiskā apdraudējumā amatnieki ar ieročiem cīnās par savu īpašuma saglabāšanu | strādnieki salīdzina algas |
35 | amatnieks savu ideju var realizēt bez saskaņošanas | strādnieks savu ideju nodod uzņēmuma jauno produktu attīstības nodaļai |
36 | amatnieku pienākumos vienmēr būs amatnieku vēsturisko darbu restaurācija | bieži rūpniecības produktu labošanu veic amatnieki, vai lietotājs tos izmet |
37 | amatnieki šobrīd sadarbojas ar rūpniecību, individualizējot rūpniecisko produkciju, „tjūnings” | strādnieki gatavo amatniekiem darbarīkus, darba mašīnas, palīgierīces, |
38 | amatnieki nākotnes rūpniecībā – robotizācijā, pēc inženieru norādījumiem veiks rūpniecisko iekārtu remontus un restartus | nākotnes rūpniecībā daudzas tradicionālais strādnieku profesijas izzudīs, roboti uzņemas ne tikai fiziskās bet arī „domāšanas” funkcijas |
39 | Nozīmīga kļūst amatnieka spēja demonstrēt savus sasniegumus starptautiskām akcijām virtuāli un fiziski | strādnieku darba raksturs to neveicina, rekrutētie viesstrādnieki to vispār nevar paveikt. |
40 | būtisks kļūs valsts amatnieku starptautiskais prestižs | ir jāmainās primitīvas ekonomikas nostādnēm, kas piespiež ražot īslaicīgus priekšmetus |
41 | Amatniecībā iesaistītajām personām ir dziļāka kultūrkvalitāte, tai obligāti nav jābūt saistītai ar akadēmisko izglītību. | Vieta Jūsu domām |
Nav šaubu, ir atšķirības rūpnieciskā un amatnieciskā darbā.
Skaidri redzams, ka patiesā, īstā amatnieka darbā viss ir kopā - rokas, domas, sajūtas…
Tāpat ir redzams un saprotams, ka arī rūpniecībā ir nepieciešama MEISTARĪBA visos ražošanas etapos un līmeņos, taču rūpniecību izšķirs labi koordinēts meistarīgu speciālistu kopdarbs.
Nepieciešams turpināt analizēt un … APJĒGT, KA MEISTARĪBA ir saistīta ar BRĪVĪBU. Un te ir milzīgas atšķirības individualizētā amatnieciskā rokdarbu un kolektivizētā rūpnieciski robotizētā ražošanā. Pats darba raksturs un organizācija, arī īpašumtiesības dažādi atraisa MEISTARĪBU. Ir nepieciešamas zināšanas ne tikai kreatīvā filozofijā, bet arī demiurģijā....
Nepieciešama informācijas sistematizācija – izglītība, ražošana, saimnieciskie, sociālie un kultūras efekti, politika.
Nepieciešama speciālistu iekšēja un ārēja diskusija, lai panāktu, ka IZM un politiķi ieklausās un domā, nepietiek ka visi uzdodas par speciālistiem un ir ar mieru mainīt izglītības sistēmu. Ir jāprot paskaidrot, ko mainīs, kā tas notiks, cik tas maksās un kādi būs ieguvumi.
Nedrīkstam pieļaut cilvēku „privatizāciju” caur viltīgu izglītības sistēmu, kas sagatavo speciālistus tikai par kalpiem iekārtām un robotiem, kuri bieži amatniekiem un strādniekiem, pat naudīgiem īpašniekiem Latvijā nepiederēs.
Ir jāizprot, - katram ražošanas veidam ir atbilstoša sava izglītības un kvalifikācijas sistēma.
Par to ir dziļi jādomā, pašiem ražotājiem jāakceptē, un tikai tad ar valsts likumdošanu tās lietas jānostiprina. Domāju, ka diezgan maz varēs palīdzēt ārzemju speciālisti. Jo izglītība un kultūra ir cieši sasaistītas. Mēs dažreiz varam aizgūt fragmentus, bet nevis sistēmu. Izglītības sistēmas izaug no vietējām nepieciešamībām un kultūrpieredzes.
Daudzi amatnieki domā, ka Latvijā varbūt būs lielas rūpnīcas, bet ne ar daudz strādniekiem, tas laiks ir pagājis.
Mums piemērotas būtu robotizētas ražotnes ar dizaineriem, dažiem programmētājiem, inženieriem un arī dažiem strādniekiem. Toties... Mēs varam apkalpot lielās rūpnīcas visā pasaulē.
Visur nepieciešamas būs arī daudz amatnieku meistardarbnīcas, kas paveiks to, ko roboti nevar, un tādu lietu ...būs arvien vairāk!
Vēlreiz! Šīs lietas ir dziļi jāsaprot, nevis sekli politiski jāspriedelē.
vilnis@lak.lv www.kkdi.lv 29387388 Lai paralēli rūpniecības profesionālajai izglītībai atjaunotu arī amatniecisko izglītību, (māceklis – meistars) nepieciešama visas sabiedrības līdzdalība, tā nav tikai amatnieku lieta vien. Ja mēs to nedarīsim strauji un tūdaļ, mēs pazaudēsim vēl un vēl cilvēkus.
Veiksmi visiem!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru