Amatniecības un rūpniecības atšķirības.

 Veltījums Agnim un viņa draugiem, kas patiešām grib palīdzēt sev un valstij.



Attēli no mūsu pētniecības kolekcijām.  M.Casno foto.


Mēģināsim izprast vērtību radīšanas lietas dziļāk un plašāk. Nākotni neizšķirs tikai  EM daudzinātā rūpnieciskā ražošana, bet arī indivīdu vēlēšanās pašiem radīt un ražot, nesaistot sevi ar darba devējiem rūpnīcās, birojos, ...pats par sevi, vai kopā ar ģimeni. Tādu tipu būs
arvien vairāk! Kāpēc dalīties peļņā, ja pats darbs parāda liekos cilvēkus un izdevumus?
Nākotnē kā rūpniekiem tā arī amatniekiem būs  nepieciešama  MEISTARĪBA, ar kailu pļāpāšanu par intelektu un primitīvu izpratni par līderību būs par maz…Pirmajiem ( R ) vajadzēs šauru un dziļu specializāciju, otrajiem (A) ļoti universālas zināšanas un prasmes.
Būtībā visu izšķir dabas matērijas pārvēršana cilvēkiem noderīgā veidā, to var saukt arī par ražošanu.
Nevajadzētu maldīties eksporta lietās, eksports nav tikai mūsu guļbūves vai dēļi, vai citi produkti ko iekraujam kuģos. Šobrīd franču māceklis Rīgā pie latviešu telpu apgleznošanas meistara arī ir latviskās kultūras eksports. Eksports ir arī Latvijas nomales  galdnieks, kas taisa lietas ko caur internetu nopērk amerikānis, vai izšuvumi, kurus nopērk austrālieši, un ne tikai Austrālijas latvieši. Eksports ir mana konsultācija zviedram, par viņa  koka māju, kura absolūti nav veselīga ne dabai, ne cilvēkam. 
Mēs LAK un RTU esam apkopojuši dažādas atziņas....
Nedaudz salīdzināsim rokdarbu (amatniecisko) un rūpniecisko ražošanu...

Amatniecībā strādā amatnieki....Rūpniecībā strādā strādnieki...
1.amatniecībā, atkarībā no amata rakstura, strādā viens vai dažirūpniecībā, atkarībā no darbu specifikas, strādā daži, daudzi vai ļoti daudzi
2.amatnieki strādā  patstāvīgi, meistarība veicina lēmumu brīvīburūpniecībā strādnieki ir atkarīgi no ražošanas vadības lēmumiem
3.amatnieki nemitīgi  domā par darbu amatā un tā pilnveidošanuStrādnieki domā citādāk
4amatnieki paši plāno un pieņem lēmumus, kā veikt savus darbusrūpniecībā plānošana un lēmumu pieņemšana nav strādnieku lieta
5amatnieki necieš lieko un liekas  procedūras projektēšanā un konstruēšanā neveicstrādnieki projektēšanu un konstruēšanu neveic, bet apgūst rasējumu lasīšanu un izpildi
6amatnieki veic materiālu aprēķinus un sagādā tos pašistrādnieki ar materiālu aprēķināšanu un sagādi nenodarbojas
7amatnieki prot visus sava amata darbus paveikt pašistrādnieki arī prot darbu savas profesijās, bet tās ir „šaurākas”
8amatnieki darba laiku izvēlas pašistrādnieki strādā pēc grafika, noteiktās maiņās
9amatnieki darba tempu un ritmu (pauzes) izvēlas paši, tas nenogurdinastrādnieku darba tempu un ritmus unificē  konveijeru noteikumi, daudzus tas nogurdina
10amatniekiem pašiem  pieder darbarīkirūpnīca un inventārs pieder īpašniekam vai īpašnieku grupai
11amatnieki tieši izseko visus darba procesusstrādnieks ir specializējies noteiktu darbu veikšanā
12amatnieki atbild par visu amatniecisko procesustrādnieks atbild tikai par darba daļu, vai neatbild vispār
13amatniekam nekas nav jāsaskaņo, izņemot klienturūpnieciskais ražošanas process ir jāpakļauj kopējai rīcībai
14amatniekiem visbiežāk  nekas nav jāstandartizērūpniecībā standartizācija ir pamats
15amatnieki gatavo individuālus produktus indivīdiem vai tirgumstrādnieki ražo tipveida lielsēriju produktus.
16amatnieciskā ražošanā vairums izejmateriālu ir dabiski produktirūpnieciskā ražošanā visi izejmateriāli ir pakļauti konveijerizētai ražošanai
17amatnieciskais ražošanas process ir draudzīgs dabaidabiskie izejmateriāli rūpnieciskajai ražošanai tiek pārveidoti
18amatnieciskie produkti ir draudzīgāki cilvēku veselībaidabiskie izejmateriāli rūpnieciskajā ražošanā tiek pārveidoti
19amatniecība visefektīvāk var palīdzēt cilvēkiem ar problēmāmrūpniecībā ir darbu pozīcijas, kurās ierobežoti var iesaistīt cilvēkus ar problēmām
20amatnieki teorijas un prakses jauninājumus iegūst sistemātiski saistībā ar savu darbustrādnieki jaunas zināšanas un prasmes iegūst cikliski, apgūstot jaunu produktu ražošanu vai, notiekot iekārtu nomaiņai
21amatnieku darbā harmoniski tiek nodarbināts viss ķermenisstrādnieki galvenokārt nodarbina tikai rokas vai galvas, estētika un emocijas traucē
22amatniekam pēc darba nevajag maksas izklaidesstrādniekiem vajag speciālas procedūras, kas palīdz „atlaist”saspringumu
23amatnieki veido savu darbu rokrakstus, tas  veicina viņu produktu atpazīšanu un individualizācijurūpnīcā tas nav iespējams, strādnieki strādā  „brendam”
24amatnieku produktus  veidojošiem ir iespējas pārmantot un attīstīt nacionālās tradīcijasrūpniecībā to ir grūti izdarīt
25amatniekiem nepieciešama universāla izglītība, kuru iegūst skolās (teorija) un prakse pie meistara (duālā izglītība)strādniekiem piemērota  šauri specializēta izglītība moderno tehnoloģiju centros
26amatnieki uzkrātās zināšanas un prasmes var ģimenēs nodod bērniemstrādniekiem ir problemātiski bērniem nodot savas zināšanas un prasmes
27amatnieku ģimenēs iekārtotās darbnīcas un sadarbību ar klientiem var pārmantotstrādniekiem  tas nav iespējams
28amatnieki viegli var atrast citas nodarbesrūpnīcu strādniekiem bieži draud bezdarbs
27amatnieciskā darbā iegūtās zināšanas un prasmes  noder privātīpašuma pārvaldīšanā un attīstībāstrādniekiem  tas nav iespējams
29amatniekam ir nemitīgi jādomā, kā kalpot klientam vai tirgumstrādniekam nav jādomā ekonomiskās, estētiskās, ergonomiskās u.c. kategorijās
30amatnieks produkta vai pakalpojuma cenu nosaka patsstrādnieks var diskutēt par algu
31amatniekam alga un peļņa ir kopāstrādniekam alga ir vienīgais iztikas līdzekļu ieguves veids
32gudrs amatnieks var ātri kļūt sabiedrībā cienījams  cilvēksstrādniekam tas ir sarežģīti
33amatnieki veido sabiedrības vidusslānistrādnieki sapņo par to
34valstiskā apdraudējumā amatnieki ar ieročiem cīnās par savu īpašuma saglabāšanustrādnieki salīdzina algas
35amatnieks savu ideju var realizēt bez saskaņošanasstrādnieks savu ideju nodod uzņēmuma jauno produktu attīstības nodaļai
36amatnieku pienākumos vienmēr būs amatnieku vēsturisko darbu restaurācijabieži rūpniecības produktu labošanu veic amatnieki, vai lietotājs tos izmet
37amatnieki šobrīd sadarbojas ar rūpniecību, individualizējot rūpniecisko produkciju, „tjūnings”strādnieki gatavo amatniekiem darbarīkus, darba mašīnas, palīgierīces,
38amatnieki nākotnes rūpniecībā – robotizācijā, pēc inženieru norādījumiem  veiks rūpniecisko iekārtu remontus un restartusnākotnes rūpniecībā daudzas tradicionālais strādnieku profesijas  izzudīs, roboti uzņemas ne tikai fiziskās bet arī „domāšanas” funkcijas
39Nozīmīga kļūst amatnieka spēja demonstrēt savus sasniegumus  starptautiskām akcijām virtuāli un fiziskistrādnieku darba raksturs to neveicina, rekrutētie viesstrādnieki to vispār nevar paveikt.
40būtisks kļūs valsts amatnieku starptautiskais prestižsir jāmainās primitīvas ekonomikas nostādnēm, kas piespiež ražot īslaicīgus priekšmetus
41Amatniecībā iesaistītajām personām ir dziļāka kultūrkvalitāte, tai obligāti nav jābūt saistītai ar akadēmisko izglītību.Vieta Jūsu domām


Nav šaubu, ir atšķirības rūpnieciskā un amatnieciskā darbā.
Skaidri redzams, ka patiesā, īstā amatnieka  darbā viss ir kopā - rokas, domas, sajūtas…
Tāpat ir redzams un saprotams, ka arī rūpniecībā ir nepieciešama MEISTARĪBA visos ražošanas etapos un līmeņos, taču rūpniecību izšķirs labi koordinēts meistarīgu speciālistu kopdarbs.
Nepieciešams turpināt analizēt un … APJĒGT, KA MEISTARĪBA ir saistīta ar  BRĪVĪBU. Un te ir milzīgas atšķirības individualizētā amatnieciskā rokdarbu un kolektivizētā  rūpnieciski robotizētā ražošanā. Pats darba raksturs un organizācija, arī  īpašumtiesības dažādi atraisa MEISTARĪBU. Ir nepieciešamas zināšanas ne tikai kreatīvā filozofijā, bet arī demiurģijā....
Nepieciešama informācijas sistematizācija – izglītība, ražošana, saimnieciskie, sociālie un kultūras efekti, politika.
Nepieciešama speciālistu iekšēja un ārēja diskusija, lai panāktu, ka IZM un politiķi ieklausās un domā, nepietiek ka visi uzdodas par speciālistiem un ir ar mieru mainīt izglītības sistēmu. Ir jāprot paskaidrot, ko mainīs, kā tas notiks, cik tas maksās un kādi būs ieguvumi.
Nedrīkstam pieļaut cilvēku „privatizāciju” caur viltīgu izglītības sistēmu, kas sagatavo speciālistus tikai par kalpiem iekārtām un robotiem, kuri bieži amatniekiem un strādniekiem, pat naudīgiem īpašniekiem   Latvijā nepiederēs.
Ir jāizprot, - katram ražošanas veidam ir atbilstoša sava izglītības un kvalifikācijas sistēma.
Par to ir dziļi jādomā, pašiem ražotājiem jāakceptē, un tikai tad ar valsts likumdošanu tās lietas jānostiprina. Domāju, ka diezgan maz varēs palīdzēt ārzemju speciālisti. Jo izglītība un kultūra ir cieši sasaistītas. Mēs dažreiz varam aizgūt fragmentus, bet nevis sistēmu. Izglītības sistēmas izaug no vietējām nepieciešamībām un kultūrpieredzes.
Daudzi amatnieki domā, ka Latvijā varbūt būs   lielas rūpnīcas, bet ne ar daudz strādniekiem,  tas laiks ir pagājis.
Mums piemērotas būtu  robotizētas ražotnes ar dizaineriem, dažiem programmētājiem, inženieriem un arī dažiem strādniekiem. Toties... Mēs varam apkalpot lielās rūpnīcas visā pasaulē.
Visur nepieciešamas būs arī daudz amatnieku meistardarbnīcas, kas paveiks to, ko roboti nevar, un tādu lietu ...būs arvien vairāk!
Vēlreiz! Šīs lietas ir dziļi jāsaprot, nevis sekli politiski jāspriedelē. 
vilnis@lak.lv www.kkdi.lv 29387388 Lai paralēli rūpniecības profesionālajai izglītībai atjaunotu  arī amatniecisko izglītību, (māceklis – meistars) nepieciešama visas sabiedrības  līdzdalība, tā nav tikai amatnieku lieta vien. Ja mēs to nedarīsim strauji un tūdaļ, mēs pazaudēsim vēl un vēl cilvēkus.
Veiksmi visiem!





Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru