Rotaļlietu izgatavošana

Rotaļlietu izgatavošana studiju procesā, ...tas ir nopietni (04.03.06.)

http://kkdi.lv/index.php?option=com_igallery&view=igcategory&id=6&Itemid=217



Raksti - Informatīvi
Ievietoja: Vilnis Kazāks   
Otrdiena, 01 decembris 2009 00:28
Rotaļlietas ir pateicīgi objekti. Mums jābūt rotaļlietām pateicīgiem...
Vēsturiski rotaļlietas attīstījās reizē ar katras ģimenes,  cilts un  reģiona tradīcijām, visbiežāk  izmantojot pieejamos materiālus, tradicionālos darbarīkus, zināmos darba paņēmienus un protams, vienmēr
nedaudz pieliekot savu pienesumu. Rotaļlietas  bija un joprojām ir dzīvesveidu  apliecinoši atribūti. Nav tādu cilvēku un nav tādu vecumu , kad cilvēki neizmantotu rotaļlietas. Mainās intereses, mainās izgatavošanas tehnoloģijas, mainās birokrātiskie priekšraksti un dizaina koncepcijas, bet rotaļlietas paliek... Par to var pārliecināties simtos un tūkstošos pasaules rotaļlietu kolekcijās un muzejos... Vislabāk ir aizbraukt uz mūsu kaimiņzemi  Zviedriju un iepazīties ar Dalarnas un Moores  zemju panākumiem  pasaules rotaļlietu kultūrā...
Studējot rotaļlietu izcelsmi Ziemeļzemēs, mēs kārtējo reizi pārliecināmies, ka sākumi ir ļoti seni,... laikos kad visspožāko gaismu mūsu prātos iededza rokdarbi, veikti klejotājtautu jurtās pie ugunskura vai  zemsēžu mājokļos pie skalu gaismas.
Kā ļauna ironija pār mums gulst atziņa, ka varam izgudrot visfantastiskākās jaunrades teorijas, izvērst vispilnīgākos informācijas līdzekļus, bet mēs neprotam saglabāt radošo sākotni katrā mūsu zemes jaunpienācējā.  Mums, kā mazai valstij, tas ir izšķiroši nozīmīgi.
Visticamāk, ka liela daļa mūsu neuzņēmības un  truluma sākotne ir meklējama tieši gudru rotaļlietu trūkumā...Kā apliecinājums manai ironijai ir ikdienas pierādījumi, ka mēs labprāt negribam paši izdomāt un paši izdarīt, bet gribam nopirkt...Mēs esam atraduši lielisku aizsardzības formulu,...katram ir jādara tas darbs ko viņš vislabāk prot! Bet šādi rūpējoties par sevi ,mēs arvien biežāk iegūstam lietas kuras mūs patiešām neapmierina. Mums nav grūti izmest ārā lietas kuras esam neveiksmīgi nopirkuši, bet pavisam citādi ir ar pašu darinājumiem...Manuprāt, mūsu fantāzijas, prāta un fiziskā darba klātbūtne mūsu vides veidošanā ir izšķiroša dzīves stabilitātes iegūšanai. Paštaisītās lietas ir ne tikai fizisks un emocionāls piedzīvojums ar rezultātu, bet arī dziļi ieslēpta drošības sajūta, jo lietai ir ...vēsture. Ja šīs lietas tapšanas pieredze lielā mērā sakrīt ar apkārtnes lietu tapšanas vēsturi, tad mēs pieslēdzamies, jūtamies un dzīvojam  tradīcijā!  Es pat gribētu vispārināt un rakstīt, - ja vidē  kurā mēs dzīvojam nav nevienas paštaisītas lietas, tad tā ir riskanta dzīve, bet ja mūsu vidē nav arī nevienas rokdarbu tehnoloģijā pagatavotas lietas, tad tā vairs nav dzīve.
Dzīvošana tradīcijā ir viens no kultūras pamatiem.
Dzīve  savā kultūrvidē ir pamats pilnvērtīgām norisēm, - visam kas notiek ar mums.
Rotaļlietas studiju procesā.
Rotaļlietu izpēte, projektēšana un izgatavošana ir ļoti parocīga  produktu grupa studiju procesā.  Rotaļlietas raksturo  dziļa intelektuāla piesātinātība, iespēja izgatavošanu piemērot visiem ražošanas veidiem, tās satur nepieciešamās studiju priekšmetu kopas, lai pilnvērtīgi izprastu produktu tapšanas daudzpusīgo raksturu. Zināšanas un prasmes ko iegūstam ievācot informāciju, analizējot un sistematizējot tās, izstrādājot produktu izveides koncepcijas, un tālākās darbības notiek līdzīgi , kā procesi notiek studiju un reālie ražošanas procesi mēbeļu, interjeru, mājokļu projektēšanā un realizēšanā.
Rotaļlietu priekšrocība ir galvenokārt vienā apstāklī, tie ir rotaļlietu izmēri , kuri  neprasa lielus materiālos tēriņus. Šos objektus ir ērti gatavot nelielās telpās, ērti fotografēt, filmēt, transportēt, izvietot studiju darbu skatēs un izstādēs. Tāpat ērti nodot sabiedrības novērtējumam, īpaši jau tās rotaļlietas kuras domātas dažādu vecumgrupu bērniem. Nozīmīgs ir apstāklis, ka rotaļlietas ir katra studenta dzīvē  nesen pārbaudīts objekts. Arī topošie studiju darbu objekti  gala rezultātā ir īsti, nav dažāda tipa maketi vai topošo objektu elementi, kā tas notiek mēbeļu un mājokļu studijās. Pēdējos gadus tiek izmantota  www.kkdi.lv iespējas  studenta un pasniedzēja individuālā komunikācijā,  daži drosmīgākie  ievieto topošos darbus atklātai apskatei,  vienlaikus reklamējot sevi,  savas idejas un veikumus.
Rotaļlietu ražošanas veidi.
Rotaļlietu izgatavošana ir iespējama ļoti daudzveidīgi. Mūsu tradicionālā shēma -  mājamatniecība, profesionālā amatniecība un rūpniecība, der kā sistēmas izpratnes pamats, bet reāli rotaļlietas var gatavot, kā ganiņu darbus dabā, kā klēpja darbus transportā un mājā, kā īstus mājamatniecības darbus, kā profesionālas amatniecības darbus darbnīcās, kā tradicionālās rūpniecības darbus, kā modernas industrijas robotizētas ražošanas produktus. Protams, pastāv vēl dažādu  ražošanas veidu kooperācijas, piem. - rūpniecība + mājražošana, industrija + profesionālā amatniecība, un tml.
Katram ražošanas veidam ir atšķirīga izcelsme, darba paņēmieni un rezultāti. Atšķirīgi uzdevumi ir dizaineriem iesaistoties šajā procesā.
Studentiem pirmajā kursā mēģinām uzticēt rotaļlietu izgatavošanu, kā amatierim mājamatniekam. Savukārt vēlākos kursos  studentiem tiek dotas iespējas darboties grupās,  pietuvojoties tiem apstākļiem, kas nereti ir rūpnieciskajā ražošanā, kur īsā laikā jāveic apjomīgs ražošanas sagatavošanas darbs produkta koncepcijas izstrādē, arī atbilstošo materiālu izvēle, konstrukciju un tehnoloģiju izstrāde, vienlaikus saistot kopā ar interesanta produkta tēla veidošanu.
Studiju darba etapi.
Tēmu izvēle. Iespējami noderīgas (relevantās) informācijas ievākšana. Informācijas analīze un produktu koncepcijas  izstrāde. Produkta  formu , apjomu un krāsu risinājumu skices. Produkta materiālu izvēle un mērogskices. Pirmo paraugu izgatavošana.  Produkta darbības, izturības un tēlainības analīze.  Precizēto paraugu izgatavošana un tehniskās dokumentācijas sagatavošana atbilstoši ražotāja specifikai. Darbu izstāde un aizstāvēšana, izmantojot foto un video prezentācijas.
Darba novērtēšana un ideju turpinājumi.
Mūsu prakse ir pierādījusi ka darbu novērtēšana ir būtiska studiju procesa daļa. Parasti darbi tiek izstādīti un papildināti ar oficiāli noteikto tehniskās dokumentācijas mapi, kurā apkopoti galvenie darba etapi, -  analogu informācija, ražošanas un lietošanas ierobežojumi,  analīzes un koncepcijas izstrāde, materiālu un palīgmateriālu izvēle, konstrukciju un darbības nodrošināšana, tapšanas tehnoloģijas – galvenokārt  foto un  video stāstos, montāža un iepakošana, izmaksu aprēķini, tirgošanas vietu un metožu izvēle, reklāma, rekuperācija.
Darbu novērtē ar vismaz trim atzīmēm, kuras summē, produkts , mape un  stāsts (prezentācija).
Darbus vērtē eksperti (doktoranti un speciālisti no ražošanas),  paši studenti un protams, galavārds pieder pasniedzējiem, kuri strādājuši kopā ar studentiem.
Nereti darbu izstādes un aizstāvēšanās dienas pārvēršas par labiem , pietiekoši interesantiem pasākumiem, kur satiekas nozarē strādājošie, jaunie un viņu palīgi, arī  interesenti.
Mēs vēlamies panākt, lai darbi pirms novērtēšanas  tiktu ievietoti www.kkdi.lv Ticam, ka drīz pienāks laiks, kad varēsim novērtēšanas pasākumus izmantot arī kā labus reklāmas pasākumus mūsu studijām, šim mērķim jau kalpo mūsu izveidotie Reģistri.
Rotaļlietu izgatavošana varētu kļūt par ļoti ienesīgu tautsaimniecības nozari Latvijā. Rotaļlietas varētu tirgot ne tikai vietējā tirgū, bet arī iesaistīt uzņēmīgākos  ārzemju latviešus. Rotāļlietu tirgošanai  jāpakļaujas tradicionālām birokrātiskām un transporta problēmām, mums jāiemācas tās pārvarēt.
Rotaļlietu ražošana tehnoloģiski ir tūva  piemiņlietu ražošanai un tādēļ esam domājuši par studiju uzdevumiem,  atbilstoši šai produktu kategorijai. Piemiņlietas tūrisma tirgū ir salīdzināmas ar eksporta produktiem bez transporta un ievērojamiem tirgošanās izdevumiem.
Šobrīd RTU koka konstrukciju  dizaina topošajā institūtā jau ir studiju procesā izstrādāti vairāki simti koka rotaļlietu analogi, kuru kvalitāte nemitīgi pieaug. Ir nopietnas idejas kā veidot atšķirīgiem ražošanas veidiem atbilstošu konstrukciju un tēlu sistēmas. Esam iesaistījuši kopdarbā Latvijas Amatniecības kameras Rotaļlietu izgatavotāju biedrības uzņēmumus un speciālistus – Aldoni Baldiņu, Alvi Balodi,  Modri  Dzerkali,  Aigaru Tinti, Gvido Graždanoviču, Dainu Klints, Pēteri Kantānu, u.c.
Lai attīstītu iesākto topošajā KKDI ir nepieciešams izveidot  rotaļlietu izgatavošanas  paraugdarbnīcu, ideju studiju  un pasaulē neatrisināto lietu laboratoriju. Esam uzsākuši nopietnas datu bāzes veidošanu, kurā  visi ieintertesētie varēs atrast Latvijas un ārzemju informāciju par  rotaļlietu meistariem, dizaineriem un māksliniekiem, darbnīcām  un uzņēmumiem, speciālistu un uzņēmumu apvienībām , skolām un pētniecības iestādēm, izstādēm un konferencēm.
Rotaļlietas ir produkcija kuras ražošanā iesaistītajiem  speciālistiem ir nepieciešama izcili dziļa mākslinieciskā, psiholoģiskā un tehniskā izpratne. Universitāšu vide var visvieglāk apkopot informāciju un piesaistīt speciālistus, arī pieteiekoši daudz ieinteresētu eksperimentētāju mīt šajā vidē. Mums nepieciešams šos nodomus un cilvēkus sasaistīt.





Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru