Mēbeļu kompozīcija. (2.kurss)

Mēbeļu kompozīcija.  (2.kurss)


Lai komponētu, vai saliktu materiālus lietojamas mēbeles izskatā, mēs izvirzām
uzdevums, kuri  palīdz  iepazīt mēbeļu vēsturiskos stilus,  konstrukcijas un uzbūves materiālu un detaļu terminoloģiju. Atšķirībā no mākslas augstskolām,  Rīgas Tehniskā universitāte sagatavo universālus speciālistus, kuriem jāpārvalda kā mākslinieciskās, tā arī tehniskās kvalitātes. Darba gaitā studentiem ir iespēja  topošos  priekšmetus izgatavot pašiem, vai arī strādāt kopā ar pieredzējušiem meistariem. Par darbu kvalitāti atbild  students.

1) INFORMĀCIJA. Ievācam informāciju  par mēbeļu konstruktīvā tipa izcelsmi. Laiks, vieta, materiāli, meistari,…attīstībā no vienkāršākā uz sarežģītāko, no senākā uz jaunāko. Paveikto Latvijā, pasaulē. Der teksti, attēli un video. Informāciju  sistematizējam: krēsli(taburetes, soli), galdi, gultas, plaukti, lādes, skapji. Vērtējam informācijas daudzveidību un atbilstību, relevanci.

 2) SKICES. Veidojam konstruktīvam tipam un materiāliem atbilstošas 6-7 mēbeļu, katrai vismaz 15  skices, izmantojot ievāktos analogus, parādot  mēbeles  uzbūves struktūru un savienojumus. Kā savu radošo darbu kompozīcijā,  students  piedāvā paša komponētas mēbeļu skices, protams, atbilstoši  konstrukcijai.  Vērtējam konstruktīvo izpratni, veidoto tēlu, detaļas un skiču māksliniecisko  izteiksmību.  Vērtējot dominē prāts un emocijas.

3)  TERMINOLOĢIJA. Visām mēbeļu detaļām pierakstāmi  nosaukumi latviešu un vēl vismaz divās svešvalodās. Tas pats visām  mēbelēm. Vērtējam terminoloģijas atbilstību. Prāta dominante.

4) APRĒĶINI. Veicot nepieciešamos aprēķinus paraugi  www.kkdi.lv > studiju materiāli>citi>mēbeļu aprēķini. Atceramies! Aprēķinus veicam īstām mēbelēm, nevis maketam. Savukārt kubatūru un virsmu laukumus aprēķina mēbelēm, nevis sagatavēm. Laukumi ir ar atšķirīgu apdari, nopietna apdare darba virsmām, vieglāka detaļām ar daļēju saskarsmi un bez apdares pārējās virsmas.  Nosaka % attiecības. Vērtējam aprēķinu precizitāti un rezultātu sakārtojumus pārskatāmās tabulās, ērti salīdzināmās shēmās vai diagrammās.

5) KOPSKATA  SKICES. Izveidojam kopskata  rasējumus mērogā no visām nepieciešamām pusēm vai precīzas skices mērogā,  vislabāk uz mm vai rūtiņu  papīra. Pasniedzēja paraksts. Mērogs sakrīt ar veidojamā maketa mērogu. Vērtējam pārskatāmību,  kopējo un detaļu proporcijas un precizitāti. Dominē analīze.

6)  MAKETS. Maketu izgatavo vienai mēbelei. Maketu gatavo kā konstrukcijas ārējā izskata paraugu. Izmēri, - lai maketu  varētu ievietot A3 formāta plauktā. Maketu papildina ar vienu konstrukcijai tipisku detaļu savienojumu, to  izveido kā īstu un arī izjaucamu, mērogā 1:1. Vērtējam maketa atbilstību studiju uzdevumam un darba kvalitāti. Vienojoties ar pasniedzēju mēbeli var izgatavot īstajā mērogā. Šajā variantā savienojums M 1:1 nav jāizgatavo. Vērtē maketa tehnisko un māksliniecisko kvalitāti, var teikt arī dizainu.

7) PLAKĀTS. Noformē  750 x 450 mm no aprakstā savāktiem materiāliem. Vispirms nepieciešams saskaņojums ar pasniedzēju, jo plakāti tiks izmantoti kā uzskates līdzekļi. (der virtuāli) A4 vai A3 (salocītu) formāta  plakāta kopiju iešuj vākos. Vērtējam  informācijas pasniegšanas dizainu.

8) DARBA NOFORMĒJUMS. Viss tiek apkopots A4 formātā. Darbā ir titullapa, saturs, nepieciešamās nodaļas, atsauksmes uz tekstu vai attēlu autoriem, darbu pases. Īsi interesanti teksti, principiālu risinājumu attēli vai  efektīgas skices,  gabarītu rasējumi, aprēķini par virsmu laukumiem un kubatūrām pēc parauga. Teicama un izcila novērtējuma iegūšanai vēlams pievienot  tapšanas foto stāstus vai video. Vērtējam pārskatāmību, dizainu un asprātību. Aprakstam kopā  jābūt ar īpašu dizaina garšu, tas ir slikti, ja topošais dizainers nemāk savu studiju projektu parādīt ar savu īpašo attieksmi.

9) SKATE - EKSĀMENS.
1. variants, tradicionālais.
1-1 Studenti iesniedz savu un pārējo studentu darbu novērtējumus par 8 pozīcijām.
1-2 Izvelk lozi par viena cita studenta darba aizstāvēšanu. + aizstāvēšana, jautājums un atbilde uz jautājumu. Autors , protams, papildina.
2. variants, rakstiskais.
2-1 Studenti iesniedz savu un pārējo studentu darbu novērtējumus par 8 pozīcijām.
2-2 Veic  pārējo studentu grupu (pēc materiāliem) mēbeļu maketu un aprakstu  padziļinātu rakstisku analīzi(vismaz 1 lpp.) par galvenajiem plusiem un mīnusiem. Kopā 6-7  lpp. Rakstu darbs tiek ieskaitīts kā eksāmens.

Piedalīšanas izstādēs dod papildus balles labākas atzīmes iegūšanai.



Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru