Mēbeļu kompozīcija. (2.kurss)
Lai komponētu, (saliktu) dabas dotos vai cilvēku izveidotos materiālus lietojamas mēbeles izskatā, mēs studentiem izvirzām uzdevums, kuri palīdz iepazīt mēbeļu vēsturi, ražošanu, stilus, konstrukcijas un terminoloģiju. Atšķirībā no mākslas augstskolām, Rīgas Tehniskā universitāte sagatavo universālus speciālistus, kuriem jāpārvalda kā mākslinieciskās, tā arī tehniskās kvalitātes. Darba gaitā studentiem ir iespēja topošos priekšmetus izgatavot pašiem, vai arī strādāt kopā ar pieredzējušiem meistariem. Par darbu kvalitāti atbild students.
Saņemot uzdevumu students izvēlas materiālu - dabas formu masīvs koks, neapzāģēti dēļi, apzāģēti dēļi, brusas, līstes, plātnes, jaukti materiāli, un vienu no produktiem - sols, krēsls, galds, plaukts, gulta, skapis. Atbilstošākā ražošanas veida, konstruktīvā tipa, savienojumu, apdares un tēla izvēle ir studiju uzdevums.
1) INFORMĀCIJA. Ievācam informāciju par mēbeļu konstruktīvā tipa izcelsmi. Laiks, vieta, materiāli, meistari,…attīstībā no vienkāršākā uz sarežģītāko, no senākā uz jaunāko. Paveiktais Latvijā, pasaulē. Der teksti, attēli un video. Informāciju sistematizējam, pēc vairākiem kritērijiem – studenta izvēle, 3-5 lpp .Vērtējam informācijas daudzveidību un atbilstību uzdevumam.
2) SKICES. Veidojam konstruktīvam tipam un materiāliem atbilstošās mēbeļu skices, katrai vismaz 15 varianti. Izmantojot ievāktos analogus, un savu attapību, skicēs parādam mēbeles uzbūves struktūru un savienojumus. Kā savu radošo darbu kompozīcijā, students piedāvā paša komponētas mēbeļu skices, protams, atbilstoši konstrukcijai. Skiču skaits 70-100. Skicēs vērtējam materiāla atklāsmi, konstruktīvo izpratni, detaļas un kopējā tēla māksliniecisko izteiksmību.
3) TERMINOLOĢIJA. Visām mēbeļu detaļām pierakstāmi nosaukumi latviešu un vēl vismaz divās svešvalodās. Vērtējam terminoloģijas atbilstību.
4) APRĒĶINI. Veicot nepieciešamos aprēķinus paraugi skat. www.kkdi.lv > studiju materiāli>citi>mēbeļu aprēķini. Atceramies, materiālu kubatūru un virsmu laukumus aprēķina īstām mēbelēm, nevis maketiem. Laukumi ir ar atšķirīgu apdari, nopietna apdare - darba virsmām, vieglāka detaļām ar daļēju saskarsmi un bez apdares pārējās virsmas. Nosaka % attiecības. Vērtējam aprēķinu precizitāti un rezultātu sakārtojumus pārskatāmās tabulās, ērti salīdzināmās shēmās vai diagrammās.
5) KOPSKATI. Lai kontrolētu iecerēto mēbeļu ergonomiku, apjomu un detaļu kompozīciju kvalitāti, izveidojam kopskata rasējumus, (vai skices uz mm papīra) maketa mērogā. Ir visi nepieciešami skati. Dažreiz griezumi un detaļas M 1:1. Pasniedzēja paraksts. Vērtējam pārskatāmību, kopējo un detaļu proporcijas un precizitāti. Dominē telpiskā un funkcionālā analīze.
6) MAKETS. Maketu izgatavo vienai mēbelei. Maketu gatavo kā konstruktīva tipa paraugu. Izmēri, - lai maketu varētu ievietot A3 formāta kolekciju plauktā. Maketu papildina ar vienu konstrukcijai tipisku detaļu savienojumu, vēlams arī izjaucamu, mērogā 1:1. Vērtējam maketa atbilstību studiju uzdevumam un darba kvalitāti. Vienojoties ar pasniedzēju mēbeli var izgatavot īstajā mērogā. Šajā variantā savienojums nav jāizgatavo. Vērtējam visas kvalitātes.
7) PLAKĀTS. Vizualizēts stāsts par studiju uzdevumu un tā tapšanas gaitu. Noformē uz 750 x 450 mm kartona. Nepieciešams saskaņojums ar pasniedzēju, jo plakāti tiks izmantoti kā uzskates līdzekļi. Vērtējam informācijas pasniegšanas dizainu.
7a) VIDEO. Vizualizēts stāsts par studiju uzdevumu un tā tapšanas gaitu. Nepieciešams iekļauties 3 minūtēs. . Vērtējam informācijas pasniegšanas dizainu un videoefektu atbilstību un pievilcību.
8) DARBA NOFORMĒJUMS. Darbs tiek apkopots A4 formātā. Darbā ir titullapa, saturs, nepieciešamās nodaļas, atsauksmes uz tekstu vai attēlu autoriem, darbu vizītkartes un pases. Skices darbā vai pielikumā. Īsi interesanti teksti, principiālu risinājumu attēli, gabarītu rasējumi, aprēķini par virsmu laukumiem un kubatūrām pēc parauga. Teicama un izcila novērtējuma iegūšanai vēlams pievienot tapšanas foto stāstus vai video. Vērtējam pārskatāmību, dizainu un asprātību.
Aprakstam jābūt ar īpašu dizaina garšu, topošajam speciālistam jāvar savu studiju darbu parādīt ar savu īpašo attieksmi.
9) SKATE - EKSĀMENS.
1. variants, tradicionālais.
1-1 Studenti pasniedzējam iesniedz savu un pārējo studentu darbu novērtējumus par 8 pozīcijām. Vienotā novērtējuma lapa.
1-2 Izvelk lozi cita studenta darba aizstāvēšanai. Analīzē, uzrādot + un -. Autoram iespēja paskaidrot un papildināt. Kopējais laiks 6 -7 min.
2. variants, rakstiskais.
2-1 Tas pats kas 1-1. Studenti pasniedzējam iesniedz savu un pārējo studentu darbu novērtējumus par 8 pozīcijām. Vienotā novērtējuma lapa.
2-2 Veic pārējo studentu darbu padziļinātu rakstisku analīzi par galvenajiem plusiem un mīnusiem. Kopā vismaz 6 -7 lpp. Rakstu darbs tiek ieskaitīts kā eksāmens.
Skate notiek no 2.- 9. janvārim.
Video skate 6. un 10 . janvārī.
Rakstiskā eksāmena nodošana 10.janvārī
Eksāmens 10. janvārī.
Piedalīšanas izstādēs dod papildus balles labākas atzīmes iegūšanai.
Ziņas no izstādēm.
Par piedalīšanos RTU rīkotajā Izgudrotāju izstādē
Ance A., Valters E., Valters S-T, Oto I, Inga Z., Ilze G., Toms M. saņem + 1
Par piedalīšanos Starptautiskā izgudrotāju izstādē Maskavā
Ance A., Valters E., Kristīne Š., Evita V. nopelna + 2 balles
Par Pavasara skates darbu foto fiksāciju un darbu publiskošanu www.kkdi.lv Ilze G. un Inga Z. Saņem + 1
Kvalitatīvu mēbeļu ražošana - https://up-mebeles.lv/
AtbildētDzēstlabākā mēbeļu furnitūra te -http://www.mooblifurnitura.lv/lv
AtbildētDzēst