Amatnieku un strādnieku izglītības, darba un īpašumtiesību salīdzinājums
Mēģināsim izprast dziļāk un plašāk.
Mēs LAK jaunajiem meistariem prasījām uzrakstīt atšķirības amatnieciskā un rūpnieciskā ražošanā.
Te mēģinājām sakārtot viņu viedokļus. Kāpēc tas nepieciešams?
IZM uzdevumā VIAA, LDDS un LBAS veic dārgu pētījumu (2,5 milj. LS) par profesiju pilnveidi Latvijā. Pētījumā amatnieciskās profesijas tiek mākslīgi pakļauta rūpniecībai, jo atšķirības neredzot.
Amatniecībā strādā amatnieki | Rūpniecībā strādā strādnieki | |
1. | amatniecībā, atkarībā no profesijas rakstura, strādā viens vai daži | rūpniecībā, atkarībā no darbu specifikas, strādā daži, daudzi vai ļoti daudzi |
2. | uzņēmīgs amatnieks bieži var uzsākt darbu ar minimāliem ieguldījumiem | strādniekam ir nepieciešama darba vieta pie darba devēja uzņēmumā |
3. | amatnieki strādājot, nemitīgi domā par darbu amatā un tā pilnveidošanu | strādniekiem tas nav aktuāli |
4 | amatnieki paši plāno un pieņem lēmumus, kā veikt savus konkrētos darbus | rūpniecībā plānošana un lēmumu pieņemšana nav strādnieku lieta |
5 | amatnieki nevienā darba etapā necieš lieko, arī darbu projektēšanu un konstruēšanu veic atbilstoši nepieciešamībai | strādnieki projektēšanu un konstruēšanu neveic, bet apgūst rasējumu lasīšanu un precīzu darbu izpildi |
6 | amatnieki paši veic materiālu aprēķinus un paši tos sagādā | strādnieki ar materiālu aprēķināšanu un sagādi nenodarbojas |
7 | amatnieki nemitīgi darbā paši papildina savas zināšanas, prasmes un atbildību, tas kopā ir - meistarību (gūst brīvību) | strādnieki strādā savās šaurās profesijās, strādnieka zināšanas, prasmes un atbildība tiek ieprojektēta viņa kompetencēs. |
8 | amatnieki darba laiku izvēlas paši | strādnieki strādā pēc grafika, noteiktās maiņās |
9 | amatnieki darba tempu un ritmu (pauzes) izvēlas paši, tas nenogurdina | strādnieku darba tempu un ritmus unificē konveijera noteikumi, daudzus tas nogurdina |
10 | amatniekiem pašiem pieder darbarīki | rūpnīca un inventārs pieder īpašniekam |
11 | amatnieks, atbilstoši profesijai, pats veic visu darba procesu | strādnieks ir specializējies noteiktu darbu etapu veikšanā |
12 | amatnieks darbā atbild par visu amatniecisko procesu | strādnieks darbā atbild tikai par darba daļu |
13 | amata meistars darba procesu bieži kontrolē ar visām maņām | tehnologs rūpniecisko ražošanas procesu kontrolē ar tehniskiem mērījumiem |
14 | amatniecībā visbiežāk nekas nav jāstandartizē, vide un ergonomika nosaka parametrus | rūpniecībā standartizācija ir pamats |
15 | amatnieki gatavo produktus individuālam pasūtījumam vai tirgum | strādnieki piedalās tipveida lielsēriju produktu ražošanā lieltirgošanai |
16 | vairums izejmateriāli amatnieciskā ražošanā ir dabiski produkti | vairums izejmateriāli rūpnieciskā ražošanā ir pārveidoti atbilstoši ražošanas procesam |
17 | ražošanas process amatniecībā ir decentralizēts un draudzīgs dabai | ražošanas process rūpniecībā ir centralizēts un bieži kaitē dabai |
18 | amatnieciski gatavotie produkti ir dabiskāki un draudzīgāki cilvēku veselībai | dabiskie izejmateriāli rūpnieciskajā ražošanā tiek pārveidoti un attālināti no dabiskuma, pastāv lielāks risks lietotāju veselībai |
19 | amatniecība visefektīvāk var palīdzēt cilvēkiem ar veselības problēmām | rūpniecībā ir darbu pozīcijas, kurās ierobežoti var iesaistīt cilvēkus ar veselības problēmām |
20 | amatnieki teorijas un prakses jauninājumus iegūst sistemātiski, ilgstoši darot savu darbu | strādnieki jaunas zināšanas un prasmes iegūst cikliski, apgūstot jaunu produktu ražošanu vai, notiekot ražošanas iekārtu nomaiņai |
21 | amatnieku darbā harmoniski tiek nodarbināts viss ķermenis, amatnieki bieži bauda darbu | strādnieki galvenokārt nodarbina tikai rokas vai prātu, bieži estētika un emocijas traucē |
22 | amatniekiem pēc darba nevajag maksas izklaides | strādniekiem nereti nepieciešamas speciālas procedūras, kas palīdz „atlaist” saspringumu |
23 | amata meistari veido savu darbu rokrakstus, tas veicina viņu produktu individualizāciju un atpazīstamību | strādājot rūpnīcā tas nav iespējams |
24 | amatniekiem ir iespējas pārmantot un attīstīt nacionālās tradīcijas | rūpniecībā nodarbinātajiem to ir grūti izdarīt |
25 | amatniekiem nepieciešama universāla izglītība, skolās apgūstot teoriju un pie meistariem meistardarbnīcās praksi (duālā izglītība) | strādniekiem piemērota šauri specializēta izglītība, kuru var pilnvērtīgi apgūt tikai moderno tehnoloģiju centros sākot no trenažieriem un beidzot uz īstām ļoti sarežģītām un dārgām iekārtām |
26 | amatnieki uzkrātās zināšanas un prasmes var agri ģimenēs nodod bērniem | strādniekiem ir problemātiski bērniem nodot savas zināšanas un prasmes |
27 | amatnieku īpašumus, iekārtotās darbnīcas un darbarīkus var pēcnācēji pārmantot | strādniekiem tas nav iespējams |
28 | pat viduvēji amatnieki nepazīst bezdarbu, jo viegli var atrast darbu krīzes neskārtās valstīs | rūpnīcu strādniekiem bieži draud bezdarbs |
27 | amatnieciskā darbā iegūtās zināšanas un prasmes noder arī sava privātīpašuma pārvaldīšanā un attīstībā | strādniekiem tas nav iespējams |
29 | amatnieki nemitīgi domā, kā maksimāli kalpot klientiem vai tirgum | strādniekam nav jādomā ekonomiskās, estētiskās, ergonomiskās u.c. kategorijās |
30 | amatnieks produkta vai pakalpojuma cenu nosaka pats | strādnieks var diskutēt par algu |
31 | amatniekam alga un peļņa ir kopā, un vienmēr jādomā, ka to sadalīt iztikai un attīstībai | strādniekam alga ir vienīgais iztikas līdzekļu ieguves veids |
32 | gudrs amata meistars var ātri kļūt sabiedrībā cienījams cilvēks | strādniekam tas ir sarežģīti, īpaši mūsu darba devēju filozofijā, kuri jau 20 gadus neatzīst strādājošo kvalifikācijas un arodbiedrības tās neprasa atzīt |
33 | amatnieki veido sabiedrības vidusslāni | strādnieki sapņo par to |
34 | valstiskā vai politiskā apdraudējumā, amatnieki cīnās par savu īpašuma saglabāšanu | strādnieki salīdzina darba devēju algas |
35 | amatnieks savu ideju var realizēt bez jebkādas saskaņošanas (tirgum) | strādnieks savu ideju nodod uzņēmuma attīstības nodaļai |
36 | amatnieku pienākumos vienmēr būs amatnieku vēsturisko darbu restaurācija | rūpniecības produktu labošanu veic amatnieki |
37 | amatnieki sadarbojas ar rūpniecību, individualizējot rūpniecisko produkciju, arī gatavojot jaunā dizaina paraugus | strādnieki paši to nespēj |
38 | nākotnes rūpniecībā – robotizācijā, pēc inženieru norādījumiem amatnieki veiks rūpniecisko iekārtu remontus un restartus | nākotnes rūpniecībā tradicionālais strādnieks izzudīs, roboti uzņemas ne tikai fiziskās, bet arī daļu „domāšanas” funkcijas, strādnieki pārkvalificējās par amatniekiem |
39 | laba amatniecība valstī, vairo valsts starptautisko prestižu | laba rūpniecība valstī, vairo valsts starptautisko prestižu, te atšķirību nav. |
40 | produkti ir dārgi un ilgmūžīgi | produkti ir lētāki un īsmūžīgāki |
Mēs, amatnieki, patiešām redzam atšķirības! | Vai Jūs, rūpnieki, neredziet? Nāciet mums palīgā un pārliecināsim pārgudros pētījumu organizatorus, ka abi ražošanas veidi ir derīgi un pasaulē atzīti. Lai vēlāk nebūtu jākaunas… |
Redzams, nepieciešama nopietna ārēja sabiedrības diskusija, lai panāktu, ka IZM un iesaistītie politiķi ieklausās un padomā, vai ir izvēlēti pareizie izpildītāji, ja viņi atšķirības neredz.
Nedrīkstam pieļaut cilvēku „privatizāciju” caur viltīgu izglītības sistēmu, kas sagatavos speciālistus tikai par kalpiem dārgām iekārtām un robotiem, kuri nekad amatniekiem un strādniekiem nepiederēs.
Jau šodien nākotnes pētnieki brīdina, ka visdārgākais robots kļūs lētāks par lētāko strādnieku. Ko darīs no darba atlaistie? Mēs viņus gaidām amatniecībā. Bet kam derēs tāda profesionālā izglītība, kas šobrīd grib mākslīgi samaisīt amatniecisko ar rūpniecisko? Arī mēs jūtamies apdraudēti. lak@lak.lvn
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru