Amatnieku un strādnieku izglītības, darba un īpašumtiesību salīdzinājums

Amatnieku un strādnieku izglītības, darba un īpašumtiesību salīdzinājums

Mēģināsim izprast dziļāk un plašāk.
Mēs LAK  jaunajiem meistariem  prasījām uzrakstīt atšķirības amatnieciskā un rūpnieciskā ražošanā.
Te mēģinājām sakārtot viņu viedokļus.  Kāpēc tas nepieciešams?
IZM uzdevumā VIAA, LDDS un LBAS veic dārgu pētījumu (2,5 milj. LS)  par profesiju pilnveidi Latvijā. Pētījumā amatnieciskās profesijas  tiek mākslīgi pakļauta rūpniecībai, jo atšķirības neredzot.


Amatniecībā strādā amatnieki
Rūpniecībā strādā strādnieki
1.
amatniecībā, atkarībā no profesijas rakstura, strādā viens vai daži
rūpniecībā, atkarībā no darbu specifikas, strādā daži, daudzi vai ļoti daudzi
2.
uzņēmīgs amatnieks bieži var uzsākt darbu ar minimāliem ieguldījumiem
strādniekam ir nepieciešama darba vieta pie darba devēja uzņēmumā
3.
amatnieki strādājot, nemitīgi  domā par darbu amatā un tā pilnveidošanu
strādniekiem tas nav aktuāli
4
amatnieki paši plāno un pieņem lēmumus, kā veikt savus konkrētos darbus
rūpniecībā plānošana un lēmumu pieņemšana nav strādnieku lieta
5
amatnieki nevienā darba etapā necieš lieko, arī darbu projektēšanu un konstruēšanu veic atbilstoši nepieciešamībai
strādnieki projektēšanu un konstruēšanu neveic, bet apgūst rasējumu lasīšanu un precīzu darbu izpildi
6
amatnieki paši veic materiālu aprēķinus un paši tos sagādā  
strādnieki ar materiālu aprēķināšanu un sagādi nenodarbojas
7
amatnieki nemitīgi darbā paši  papildina savas zināšanas, prasmes un atbildību, tas kopā  ir - meistarību (gūst brīvību)
strādnieki strādā savās šaurās  profesijās, strādnieka zināšanas, prasmes un atbildība tiek ieprojektēta viņa kompetencēs.
8
amatnieki darba laiku izvēlas paši
strādnieki strādā pēc grafika, noteiktās maiņās
9
amatnieki darba tempu un ritmu (pauzes) izvēlas paši, tas nenogurdina
strādnieku darba tempu un ritmus unificē  konveijera noteikumi, daudzus tas nogurdina
10
amatniekiem pašiem  pieder darbarīki
rūpnīca un inventārs pieder īpašniekam
11
amatnieks, atbilstoši profesijai,  pats veic visu darba procesu
strādnieks ir specializējies noteiktu darbu etapu veikšanā
12
amatnieks darbā  atbild par visu amatniecisko procesu
strādnieks darbā atbild tikai par darba daļu
13
amata meistars darba procesu bieži kontrolē ar visām maņām
tehnologs rūpniecisko ražošanas procesu kontrolē ar tehniskiem mērījumiem
14
amatniecībā  visbiežāk  nekas nav jāstandartizē, vide un ergonomika nosaka parametrus
rūpniecībā standartizācija ir pamats
15
amatnieki gatavo  produktus individuālam pasūtījumam  vai tirgum
strādnieki piedalās  tipveida lielsēriju produktu ražošanā lieltirgošanai
16
vairums izejmateriāli amatnieciskā ražošanā  ir dabiski produkti
vairums izejmateriāli rūpnieciskā ražošanā  ir pārveidoti atbilstoši ražošanas procesam
17
 ražošanas process amatniecībā ir decentralizēts un draudzīgs dabai
ražošanas process rūpniecībā ir centralizēts un bieži kaitē dabai
18
amatnieciski gatavotie produkti ir dabiskāki  un draudzīgāki cilvēku veselībai
dabiskie izejmateriāli rūpnieciskajā ražošanā tiek pārveidoti un attālināti no dabiskuma, pastāv lielāks
risks lietotāju veselībai
19
amatniecība visefektīvāk var palīdzēt cilvēkiem ar veselības problēmām
rūpniecībā ir darbu pozīcijas, kurās ierobežoti var iesaistīt cilvēkus ar veselības problēmām
20
amatnieki teorijas un prakses jauninājumus iegūst sistemātiski, ilgstoši darot  savu darbu
strādnieki jaunas zināšanas un prasmes iegūst cikliski, apgūstot jaunu produktu ražošanu vai, notiekot ražošanas iekārtu nomaiņai
21
amatnieku darbā harmoniski tiek nodarbināts viss ķermenis, amatnieki bieži bauda darbu
strādnieki galvenokārt nodarbina tikai rokas vai prātu, bieži estētika un emocijas traucē
22
 amatniekiem pēc darba nevajag maksas izklaides
strādniekiem nereti nepieciešamas  speciālas procedūras, kas palīdz „atlaist” saspringumu
23
amata meistari veido savu darbu rokrakstus, tas  veicina viņu produktu individualizāciju un atpazīstamību
strādājot rūpnīcā tas nav iespējams
24
amatniekiem  ir iespējas pārmantot un attīstīt nacionālās tradīcijas
rūpniecībā nodarbinātajiem to ir grūti izdarīt
25
amatniekiem nepieciešama universāla izglītība,  skolās apgūstot teoriju un pie meistariem  meistardarbnīcās praksi (duālā izglītība)
strādniekiem piemērota  šauri specializēta izglītība,  kuru var pilnvērtīgi apgūt tikai moderno tehnoloģiju centros sākot no trenažieriem un beidzot uz īstām ļoti sarežģītām un dārgām iekārtām
26
amatnieki uzkrātās zināšanas un prasmes var agri  ģimenēs nodod bērniem
strādniekiem ir problemātiski bērniem nodot savas zināšanas un prasmes
27
amatnieku īpašumus, iekārtotās darbnīcas un darbarīkus var pēcnācēji pārmantot
strādniekiem  tas nav iespējams
28
pat viduvēji amatnieki nepazīst bezdarbu, jo viegli var atrast darbu krīzes neskārtās valstīs
 rūpnīcu strādniekiem bieži draud bezdarbs
27
amatnieciskā darbā iegūtās zināšanas un prasmes  noder arī sava privātīpašuma pārvaldīšanā un attīstībā
strādniekiem  tas nav iespējams
29
amatnieki nemitīgi domā, kā maksimāli kalpot klientiem vai tirgum
 strādniekam nav jādomā ekonomiskās, estētiskās, ergonomiskās u.c. kategorijās
30
amatnieks produkta vai pakalpojuma cenu nosaka pats
 strādnieks var diskutēt par algu
31
amatniekam alga un peļņa ir kopā, un vienmēr jādomā, ka to sadalīt iztikai un attīstībai
 strādniekam alga ir vienīgais iztikas līdzekļu ieguves veids
32
gudrs amata meistars var ātri kļūt sabiedrībā cienījams  cilvēks

 strādniekam tas ir sarežģīti, īpaši mūsu darba devēju filozofijā, kuri jau 20 gadus neatzīst strādājošo kvalifikācijas un arodbiedrības tās neprasa atzīt

33
amatnieki veido sabiedrības vidusslāni
strādnieki sapņo par to
34
valstiskā vai politiskā apdraudējumā, amatnieki  cīnās par savu īpašuma saglabāšanu
strādnieki salīdzina darba devēju algas
35
amatnieks savu ideju var realizēt bez jebkādas saskaņošanas (tirgum)
strādnieks savu ideju nodod uzņēmuma attīstības nodaļai
36
amatnieku pienākumos vienmēr būs amatnieku vēsturisko darbu restaurācija
 rūpniecības produktu labošanu veic amatnieki
37
amatnieki  sadarbojas ar rūpniecību, individualizējot rūpniecisko produkciju, arī gatavojot jaunā dizaina paraugus
strādnieki paši to nespēj
38
 nākotnes rūpniecībā – robotizācijā, pēc inženieru norādījumiem  amatnieki veiks rūpniecisko iekārtu remontus un restartus
nākotnes rūpniecībā tradicionālais strādnieks izzudīs, roboti uzņemas ne tikai fiziskās, bet arī daļu „domāšanas” funkcijas, strādnieki pārkvalificējās par amatniekiem
39
laba amatniecība valstī,  vairo valsts starptautisko prestižu
laba rūpniecība valstī, vairo valsts starptautisko prestižu, te atšķirību nav.
40
produkti ir dārgi un ilgmūžīgi
produkti ir lētāki  un īsmūžīgāki

Mēs, amatnieki,  patiešām redzam atšķirības!
Vai Jūs, rūpnieki, neredziet? Nāciet mums palīgā un pārliecināsim pārgudros pētījumu organizatorus,  ka abi ražošanas veidi ir derīgi un pasaulē atzīti. Lai vēlāk nebūtu jākaunas…

Redzams, nepieciešama nopietna ārēja sabiedrības diskusija, lai panāktu, ka IZM un iesaistītie politiķi ieklausās un padomā, vai ir izvēlēti pareizie izpildītāji, ja viņi atšķirības neredz.
Nedrīkstam pieļaut cilvēku „privatizāciju” caur viltīgu izglītības sistēmu, kas sagatavos speciālistus tikai par kalpiem dārgām iekārtām un robotiem, kuri nekad amatniekiem un strādniekiem nepiederēs.
Jau šodien nākotnes pētnieki brīdina, ka visdārgākais robots kļūs lētāks par lētāko strādnieku. Ko darīs no darba atlaistie? Mēs viņus gaidām amatniecībā. Bet kam derēs tāda profesionālā izglītība, kas šobrīd grib mākslīgi samaisīt amatniecisko ar rūpniecisko? Arī mēs jūtamies apdraudēti.  lak@lak.lvn

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru