Kā Latvijā uzsākt reformas?

Kaimiņi Igauņi panākumus guva  savu  valsti strukturējot  16 tautsaimniecības nozarēs, kuras  pašas kļuva atbildīgas par  savu speciālistu, savas nozares un savas valsts attīstību. Tā tika un joprojām  tiek izlemti jautājumi izglītības, zinātnes, pētījumu, iepirkumu u.c. lietās. Uzklikšķinot var Igaunijas nozares iepazīt! 

Latvijas tautsaimniecības  politiskie organizatori jau 20 gadus nespēj sakārtot valsti loģiskā tautsaimniecības struktūrā. To kavēja olgarhi. Tagad viņu nav.
Kas konkrēti ir jādara ražojošo nozaru attīstībai?
Reformu  Saeimai un reformu MK ir pienākums uzsākt  sakārtot valsti.
Atbilstoši Latvijas  teritorijas  dabas dotumiem,  tautsaimniecības vēsturiskiem  sasniegumiem un  nepieciešamajām sociālām un kultūras funkcijām, ir jāstrukturē mūsu  tautsaimniecība, nosaucot 15-20 darbības jomas, kas rada un tērē bužetu.  
Ir jāsāk ar Igaunijas piemēru un pa nozarēm ir jasadala visi vērtību radītāji,  piem., zemniecības un  lielās lauksaimniecības…, amatniecības un rūpniecības,…mazās un lielās tirdzniecības…, utml. nozares.  Protams, neaizmirsīsim  vērtību radīšanas nodrošinošo sastāvu  –  drošības, veselības, izglītības, kultūras…, utml.  nozares. Vienu brīdi būs neliels burziņš, bet tas ātri beigsies. Nozares pašas pratīs vienoties, ja ne, vājākās kādu laiku  paliks ārpusē.
Kas tālāk? Tāpat kā vairums ES valstu, Latvijas tautsimniecības nozarēm pašām ir jāizveido trīs līmeņu pārstāvniecības. Valstij ir jāpalīdz to paveikt.
Pirmkārt.  Profesiju līmenis. Profesionāļi apvienojas profesiju biedrībās lai veiktu visu iespējamo sevis un savas profesijas attīstībai. Daudzās nozarēs Latvijā profesiju organizācijas jau darbojās.  Šajā līmenī  sadarbojās arī darbnīcu un rūpnīcu īpašnieki.  Arī īpašniekiem ir jāmācās. Visi ir ieinteresēti labā rezultātā. Parasti  visi iesaistītie arī saprot, ka amatnieka  meistarība darbnīcā, un strādnieku un speciālistu kompetences rūpniecībā, nodrošina procesu  un produktu kvalitāti. Bet īpašniekiem ir jānodrošina atbilstošā ražošanas vide.   Nozaru profesiju organizācijas sadarbojās ar ministriju departamentiem un deleģē pārstāvjus uz nozaru pārstāvošām organizācinām (kamerām, palātām vai tml.). Daudzām profesijām Eiropā un pasaulē ir savas  biedrības un labākās Latvijas profesijas tajās ir iesaistujušās.
Otrkārt. Nozaru līmenis. Nozaru organizācijām pamatfunkcija ir nozaru attīstības nodrošināsana.  Te galvenie uzdevumi saistās ar  ražojošo nozaru produkcijas realizāciju un apkalpojošo nozaru finansu piesaisti. Tikai nozarēs nodarbināto  profesiju  un īpašnieku  organizāciju deleģētie pārstāvji izveido nozaru  pārstāvniecības (kameras, palātas vai citādāk nosaucot). Nozares organizācijas strādā kopā ar nozaru ministrijām. Te arī notiek nepieciešamās izglītības un pētījumu projektēšana, iepirkumu un nodevu strukurēšana atbilstoši profesionālismam.  Arī LAK (Latvijas amatniecības kamerai) un LTRK (Latvijas Tirdzniecības un Rūpniecības kamerai) ir sasaiste ar Eiropas un Pasaules analogām organizācijām.
LAK ir veicinājusi Amatniecības likuma izstrādi, bet LTRK  Rūpniecības likuma izstrāde  nav izdevusies. 
Nozaru organizācijas deleģē pārstāvjus valsts organizētai, nozaru deleģētai profesionāļu pārstāvsniecībai.
Treškārt. Valsts līmenis. Profesionāļu valsts augstākā līmeņa  darbībai ir jāpanāk visu nozaru un valsts harmoniska funkcionēšana un attīstība.  Šobrīd  produktu ražošanā reāli konkurē mājražotāji, profesionālā amatniecība, rūpniecība un industriālie roboti, arī citu nozaru profesioņāļi.  Valsts pienākums ir dot iespējas visiem ražošanas un apkalpošanas veidiem sevi apliecināt godīgā konkurencē. Populistislais arguments, ka visiem naudas nepietiks, ir negudrs arguments. Valstij, atbilstoši nozaru pienesumam valsts budžetam, vai veikto funkciju apjomam,   ir proporcionāli jāsadala mzumiņš un nozares pašas analizēs un izlems savas iespējas un ceļus attīstībai. Nozaru  pašattīstība visos līmeņos ir  valsts pamatu pamats.
Tikai  deleģētie 15 -20 nozaru pārstāvji  izveido Tautsaimniecības nacionālo  padomi. (TNP). TNP darbojās pie MK.  Ierēdņiem un politiķiem Tautsaimniecības nacionālās padomes lēmumi nav obligāti jāpilda, bet ir saitoši. Tie pasarga nozares  no  politiķu kļūdām un politiķus no nozaru  savtīguma  un blēdībām.  Abas puses  atklāti diskutē un publicē lēmumus un iespējamās  sekas. Tie, kas nekļūdas saglabā amatus, gūst godu un slavu, bet tie kas biežāk kļūdās,  tiek nomainīti, protams, abās pusēs. Tā  Latvijā vajadzētu sākties reformām. LDDK un LBAS  atbilstoši ES praksei ir  nacionāla līmeņa organizācijas, taču viņu misija  galvenokārt ir sociālie, nevis konkrēto profesiju profesionālās attīstības jautājumi.



Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru