Tehniskās jaunrades programma Koka tehnika




Apstiprināts ar
direktora p.i. 20.05.2016.
rīkojumu Nr. 32/16
Tehniskās jaunrades programma
Koka tehnika
Vilnis Kazāks

2016./ 2017. m.g. I. semestris
1.      Ievads
1.1.                       programmas aktualitātes un nepieciešamības pamatojums
Latvijas tautsaimniecībā koks netiek pilnvērtīgi izmantots.
Latvijas iedzīvotāju sadzīvē koka produkti netiek adekvāti novērtēti.
Ir pieci galvenie virzieni, kuri ir ērti realizējami interešu izglītības pulciņos:
1)       Vēsturisko mājokļu un būvju risinājumu iepazīšana un atdarināšana dažādu mērogu maketos. (Mājokļi, klētis, kūtis, rijas, tilti, torņi, darbnīcas, aizsardzības būves, žogi, ...).
2)       Šo iemaņu un zināšanu pārnese modernās izdzīvošanas prasmēs. (Slieteņi, nojumes, būdas, telšu karkasi, uguns vietas štabiņi,...).
3)       Dažādu sadzīves lietu veidošana no dabīga koka. (Darba rīki, paliktņi, trauki, kastes, mēbeles, ....).
4)       Dažādu rotāšanās aksesuāru izgatavošana ķermenim un telpām. (Svečturi, ziedturi, dekoratīvi sienu aksesuāri, ... krelles, sprādzes, aproces, pogas, auskari,...).
5)       Dažādu spēļu un rotaļlietu izgatavošana. ( Loki, bultas, vairogi, zobeni, naži, lingas,...rotaļu dzīvnieciņi, lelles, leļļu  mājokļi, gudrie un ne tik gudrie klucīši, ...)
1.2.                       programmas mērķi
Radīt un nostiprināt interesi par koku un no tā veidotiem produktiem.
Piesaistīt jauniešus un viņu ģimenes Latvijas lielākās dabas bagātības mežu un koku emocionālā un fiziskā izmantošanā.
Veidot izpratni par dažādu krūmu un koku sugu dabiskām iespējām daudzveidīgi kalpot cilvēku vajadzībām
1.3.                       programmas uzdevumi
Izskaidrot kokalietu formu un konstrukciju tapšanas vēsturi un loģiku.
Iemācīt praktiski darboties ar kokapstrādes darba rīkiem un drošām tehnoloģijām.
Iedrošināt vērot un atdarināt senās konstrukcijas.
Izdomāt un mēģināt realizēt savas idejas koka produktu veidošanā un rotāšanā.
       1.4.programmas īstenošanas laiks
Iespējami vairāki gadi.
1.5.programmas īstenošanas forma
Praktiska darbošanās
      1.6.mērķauditorija
Dažāda vecuma bērni un jaunieši.
1.7stundu un nodarbību skaits nedēļā
Divas dienas pa 2,5 stundām. Kopā 5 stundas nedēļā.

2.      Programmas saturs
2.1.Programmas Koka tehnika tematiskais plāns
Datumi
Tēmas nosaukums
Kopējais stundu skaits
Tēmas izklāsts/ stundu saturs
Stundu skaits/ sadalījums
Piezīmes
T
P
SEPTEMBRIS
1.-2.
Ievadnodarbība
2,5
Iepazīšanās. Drošības instruktāžas



5.-9.
MAKETI
2,5
Materiālu ievākšana, uzglabāšana




2,5
Materiālu sagatavošana



12.-16.
2,5
Šablonu, palīgierīču izgatavošana




2,5
Detaļu sagatavošana



19.-23.
2,5
Detaļu virsmu apstrāde




2,5
Savienojumu izgatavošana.  Pārbaudes



26.-30.
2,5
Apdare




2,5
Daļēja vai pilnīga montāža. Iesaiņošana



OKTOBRIS
3.-7.
SADZĪVES PRIEKŠMETI
2,5
Tēmas iepazīšana. Drošības instruktāžas




2,5
Materiālu ievākšana, uzglabāšana



10.-14.
2,5
Materiālu sagatavošana




2,5
Šablonu, palīgierīču izgatavošana



17.-21.
2,5
Detaļu sagatavošana




2,5
Detaļu virsmu apstrāde



24.-28.
2,5
Savienojumu izgatavošana.  Pārbaudes


Rudens brīvlaiks

2,5
Apdare


31.
2,5
Daļēja vai pilnīga montāža. Iesaiņošana



NOVEMBRIS
1.-4.
ROTAS
2,5
Tēmas iepazīšana. Drošības instruktāžas



7.-11.
2,5
Materiālu ievākšana, uzglabāšana




2,5
Materiālu sagatavošana



14.-18.
2,5
Detaļu sagatavošana



21.-25.
2,5
Detaļu virsmu apstrāde




2,5
Savienojumu izgatavošana.  Pārbaudes



28.-30.
2,5
Apdare. Daļēja vai pilnīga montāža. Iesaiņošana



DECEMBRIS
1.-2.
ROTAĻLIETAS
2,5
Tēmas iepazīšana. Drošības instruktāžas



5.-9.
2,5
Materiālu ievākšana, uzglabāšana




2,5
Materiālu sagatavošana



12.-16.
2,5
Šablonu, palīgierīču izgatavošana




2,5
Detaļu sagatavošana



19.-23.
2,5
Detaļu virsmu apstrāde


Ziemas brīvlaiks

2,5
Savienojumu izgatavošana.  Pārbaudes


26.-30.
2,5
Apdare



2,5
Daļēja vai pilnīga montāža. Iesaiņošana


„T” – norāda teorētisko vai „P” - praktisko nodarbības ievirzi.





2.2.darba metodes, paņēmieni formas
Tradicionālā kokapstrāde
2.3.nepieciešamie resursi
Atbilstoši darba rīki. Atbilstošas palīgierīces. Atbilstošas telpas Atbilstoši materiāli. 
3.      Plānotie rezultāti
3.1.pulciņa programmas apguves rezultātā audzēkņi:
Iemīl koku, kā materiālu, iemācās ar to darboties, iemācās izgatavot  noderīgas un skaistas lietas.
3.2.atgriezeniskā saite
Starpskates, skates, izstādes, plenēri.

Interešu izglītības skolotājs

Vilnis Kazāks

/paraksts/



Piebilde: Programma ir pamats, mērķis, kuru katrs sasniegs atkarībā no individuālām interesēm un spējām.                            




 \






Tehniskās jaunrades programma
Koka auto modeļi
Vilnis Kazāks

2016./ 2017. m.g. I. semestris
1.      Ievads
1.1.                       programmas aktualitātes un nepieciešamības pamatojums
Koka rotaļlietas  - pašgājēja auto izgatavošana.
Rotaļlietas - Koka pašgājēji auto pasaulē ir ļoti daudzveidīgi. Taču manis  izveidotais un RTU attīstītais koka auto atšķiras ar maksimālu vienkāršību. Galvenā atšķirība - kā motors darbojas saliekta koka maikste, kura iztaisnojoties darbina riteņus. Nav vajadzīgi citi enerģijas avoti, nav vajadzīgas trases. Ir vajadzīgs pietiekoši precīzs darbs un dziļa izpratne koksnes fizikā. Pastāv iespējas mūžīgai pilnveidei.
Visi  koka auto varianti sastāv no:
1)  korpusa,
2)  ritošā daļas – asīm un riteņiem,
3)  dzinēja un pārvadiem.
Izpildāmi trijos veidos:
1)  izmantojot dabiskus materiālus, maksimāli saglabājot dabas dotumus,
2)  izmantojot rūpnieciski pārstrādātus kokmateriālus,
3)  izmantojot pirmā un otrā varianta kombinācijas.
1.2.                       programmas mērķi
Sociālais. Izveidot jebkuram sociālajam slānim pieejamu nodarbi, kura  prasa ļoti minimālu finansu līdzekļu ieguldīšanu.
Attīstošais. Rotaļlietas izveidošana ir holistiska nodarbe. Harmoniska visa ķermeņa nodarbināšana.
1.3.                       programmas uzdevumi
Interesentiem iepazīt savas un kokiem dotās dabas  iespējas.
Iesaistīt ģimenes locekļus un draugus.
Veikt konkrētus darbus ar redzamiem un  izmērāmiem rezultātiem.
1.4.                       programmas īstenošanas laiks
Viens mācību gads
1.5.                       programmas īstenošanas forma
Pulciņš
1.6.                       mērķauditorija
Sākot no 3. klases, līdz mūža galam.  Vēlams dažāda dzimuma un  vecuma dalībnieku kopdarbība. Optimāli - divas nodarbības nedēļā, pa 2,5 stundām.
1.7.                       stundu un nodarbību skaits nedēļā
Divas dienas pa 2,5 stundām. Kopā 5 stundas nedēļā.




2.      Programmas saturs
2.1.Programmas Koka auto modeļi tematiskais plāns
Datumi
Tēmas nosaukums
Kopējais stundu skaits
Tēmas izklāsts/ stundu saturs
Stundu skaits/ sadalījums
Piezīmes
T
P
SEPTEMBRIS
1.-2.
Ievadnodarbība
2,5
Iepazīšanās. Drosības noteikumi.



5.-9.
Modelis I
2,5
Materiālu atlase.




2,5
Materiālu sagarumošana.



12.-16.
2,5
Materiālu mizošana.




2,5
Materiālu formveide korpusa izveidei.



19.-23.
2,5
Riteņu izgatavošana. Asu izgatavošana.




2,5
Distanceru (starpliku) izgatavošana.



26.-30.
2,5
Riteņu brīvkustības veidošana.




2,5
Riteņu sprostošana ar konusiem, ķīļiem.



OKTOBRIS
3.-7.
Modelis I
2,5
Motora (maiksts/ atsperes) izgatavošana.




2,5
Savienojošo detaļu izgatavošana.Dekoratīvo detaļu izgatavošana.



10.-14.
2,5
Visu detaļu specifiskā apstrāde.      




2,5
Visu detaļu  atbilstošā apdare.



17.-21.
2,5
Koka auto montāža.




2,5
Koka auto pārbaudes un regulēšana.



24.-28.
2,5
Operatīva detaļu nomaiņas nodrošināšana.


Rudens brīvlaiks

2,5
Koka auto ērtas un drošas transportēšanas nodrošināšana.


31.
2,5
Sacensības.



NOVEMBRIS
1.-4.
Modelis II
2,5
Materiālu atlase.



7.-11.
2,5
Materiālu sagarumošana.




2,5
Materiālu mizošana.



14.-18.
2,5
Materiālu formveide korpusa izveidei.



21.-25.
2,5
Riteņu izgatavošana. Asu izgatavošana.




2,5
Distanceru (starpliku) izgatavošana.



28.-30.
2,5
Riteņu brīvkustības veidošana.




2,5
Riteņu sprostošana ar konusiem, ķīļiem.



DECEMBRIS
1.-2.
Modelis II
2,5
Motora (maiksts/ atsperes) izgatavošana.



5.-9.
2,5
Savienojošo detaļu izgatavošana.Dekoratīvo detaļu izgatavošana.




2,5
Visu detaļu specifiskā apstrāde.      



12.-16.
2,5
Visu detaļu  atbilstošā apdare.




2,5
Koka auto montāža.



19.-23.
2,5
Koka auto pārbaudes un regulēšana.


Ziemas brīvlaiks

2,5
Operatīva detaļu nomaiņas nodrošināšana.


26.-30.
2,5
Koka auto ērtas un drošas transportēšanas nodrošināšana.



2,5
Sacensības.


„T” – norāda teorētisko vai „P” - praktisko nodarbības ievirzi.

2.2.                       darba metodes, paņēmieni formas
Analogu studijas pasaules valstu un studijas praksē.
2.3.                       nepieciešamie resursi
Atbilstoši kokmateriāli, izmantojot dabas formas, nežāvētus un industriālai ražošanai sagatavotus materiālus.


3.      Plānotie rezultāti
3.1.                       pulciņa programmas apguves rezultātā audzēkņi:
Koka auto sacensības nav pamatmērķis, bet interesanta aktivitāte. Sacensībās auto sadala pēc „motora” lieluma (maiksts garuma).
1)     Līdz 1 metram.
2)     Līdz 2 metriem.
3)     Vairāk par 2 metriem.
4)     Konstruktoru klase – īpaši risinājumi.
Valsts mēroga koka auto sacensības (kopš 2012.) notiek divas reizes gadā.
Pirmās – Meža dienās Kārķos, (aprīļa beigas vai maija sākums).
Otrās – Latvijas izgudrotāju izstādē Rīgā, (oktobra sākums).
Lokālas sacensības un paraugdemonstrējumi notiek pilsētu un pagastu svētkos (Rīga, Jelgava, Valka, D-pils, Vijciems, Liepna,... un nometnēs (3x3, Laba daba u.c.).
3.2.                       atgriezeniskā saite
Interešu izglītībā koku izmantošana ir ļoti populāra, jo fiziskā darbā pārveidojot koku, atklājas to daudzveidīgās īpašības, kuras ļauj labāk izprast bioloģijas, fizikas, ķīmijas, un citu zinātņu noderību.


Interešu izglītības skolotājs

V. Kazāks
Piebilde.


 Programma ir pamats. Reāli ikdienā, izpildītāji savu iespēju robežās, veido visdažādākos koka pašgājējus, sākot no diega spolītes, kuru virza  ar uzvītas gumijas  spēks, līdz sarežģītām konstrukcijām, kuras darbina ne tikai maikstes un zari, bet īpaši sagatavotas koksnes atsperes. 

Mēs pilnveidojamies!  No 2022. septembra mūsu pulciņu sauc KOKA AMATNIECĪBAS PAMATI. Nodarbības Pirmdienās un ceturtdienās  Jelgavas  - JUNDĀ.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru