Seno rokdarbu pētīšanas un atjaunošanas jēga.

1.     Ar plaukstām  darbināms urbis. Blakus novietots uzmaucams urbja asmeņa sargs.


2. Izurbto caurumu malu līniju dekoratīvs noapaļotājs. 


3.     Tradicionālais urbja spals ar gultņiem,  modernizēts risinājums.



4. Ar lociņu darbināma ugunsurbja atdarinājums. Papildināts ar urbja vertikālu saturēšanas  patronu un lodīšu gultni.



4a. Tas pats. No otras puses.




5.   Ar koka inerces disku veidotais ugunsurbja atdarinājums. Urbis speciāli  ir iestiprināts nedaudz slīpi, lai urbjot neiestrēgtu




6.      Uguns urbja inerces disks tiek aizstāts ar urbja patronu.


7.    Daļa no Jundā atjaunoto urbšanas rīku komplekta.


8.     Jundā atjaunoto urbšanas rīku komplekts kopā ar vēsturiski jaunākiem roku darba   rīkiem un ar roku darbināmām urbšanas mašīnām. 


9. Ciemos ieradies gaidīts roku darba palīgs -  akumulatora elektrourbjmašīna. 


 

Seno rokdarbu pētīšanas un atjaunošanas jēga.

Darbs ar seniem darba rīkiem ir fiziski un intelektuāli ietilpīgs, tas nav vienkārši mūsu ķermeņa  kustību treniņš. Darbojoties ar seno rīku,  mūsu zemapziņā  var atraisīties dziļas un sen aizmirstas sajūtas. Sajūtas, kuras radās un kuras baudīja mūsu senči un senču senči  ļoti senā pagātnē.

Iespējams, mēs varbūt  īsti neapzināmies, kā tas notiek, bet sajūtu daudzveidība un dziļums roku darbā  atraisa prāta dziļumu un plašumu.  To atgādina arī  Brīvdabas muzeja akmenī iecirstā devīze ”Kas pagātni pētī, tas nākotni svētī”.

Piedalīšanās seno rīku izmantošanā daudziem bērniem  ir interesanti piedzīvojumi. Rokas zāģi zāģē, ēveles ēvelē, arī uguns urbis pārvēršas par reālu urbi. Strādājot notiek arī  citu roku darba rīku iepazīšana un modernizēta darbināšana. Sava veida folk-roks!

Tā apzināti veicinām tradicionālo roku darba rīku papildināšanu ar moderniem tehniskiem risinājumiem, piem., – urbju saturētājiem (patronām), lodīšu  gultņiem un citiem tehniskiem palīgiem.  

Katram bērnam pienāk laiks, kad valsts standartizētā darba drošība pieļauj rokās ņemt  elektriskās piedziņas kokapstrādes rīkus - zāģus, frēzes, ēveles, urbjus, u.c. Tā mūsdienās tradicionālais, ar roku spēku veiktais darbs kļūst ērtāks, vieglāks un ātrāks.

Modernā roku darba kvalitāte nezūd, piecas maņas strādā,  smadzenes liek rokām virzīt rīku saglabājot koka dabiskās īpatnības - zarainumu, šķiedrainumu, plaisas, krāsainību. Neviens mehānisms, neviens robots, ne  mākslīgais intelekts  bez apmācīta cilvēka oriģinālu lietu vai vietu izveidot nevarēs.    

Roku darba rīku lietošanas laikā piedzīvotais paliek uz visu mūžu. Tas ir nopietns pamats bērniem  interešu atraisīšanai  un savu spēju un talantu  atklāšanai. Viss būtībā it vienkārši. Interesants darbs atraisa ceļu uz prasmēm un meistarību. Meistarība veido kvalitāti, kvalitāte ir labākas dzīves  pamats.  

Ko tālāk? 

1) Turpinām roku darba sākotnes dziļāku izpēti.  Mēģinām izveidot īpašus, jau ļoti maziem bērniem piemērotus darba rīkus un darbu veikšanas palīgus, šablonus. Arī darbu vietu, vidi  ar  atbilstošu kārtību. Protams, neapmierināsimies tikai ar koku, tekstilu, metālu, keramiku. 

2) Katrs savā amatā izdomājam jaunus produktus iesācēju darbiem. Te der mūsu  folklora un jaunākie līdzīgie veikumi pasaulē. Uzmanīgi sekosim, kā bērni ar saviem īpašiem  rīkiem veidos  lietas.  Pieredze stāsta - daudziem būs problēmas ar pacietību. Dalīsimies ar pieredzi! 

3) Domāsim kopā, kā panākt lai tieši Latvijā veidojas speciāli organizētas digitālās prasmes.   Datori vecākiem un bērniem mācītu sadalīt piem. pusi pret pusi, spēlēs un roku darbos patērētos laikus. Spēļu  priekiem pievienotos visa ķermeņa kustību bauda.  Tā taptu interesantas, mīļas un galvenais – noderīgas lietas. Lietas ļautu bērniem lepoties – es pats to taisīju, jo protu un varu !  





 





Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru