KULTŪRAS IETEKME UZ KREATIVITĀTI
http://kriic.lv/jaunumi/kulturas-ietekme-uz-kreativitati
Latvijas politiķi Radošās industrijās un NAP amatniecību neatzīst.
Pētījums sagatavots Eiropas Komisijas vajadzībām
(Izglītības un kultūras ģenerāldirektorātam)
2009. gada jūnijs
EUROPEAN AFFAIRS
KOPSAVILKUMS
"Il faut apprendre à juger une société à ses bruits, à son art, à ses fêtes plus qu’à ses statistiques."
Žaks Atalī [Jacques Attali]
Kreativitāte ir iedarbīgs modes vārds. Rietumu sabiedrībā ar to saprot panākumus, laikmetīgumu, inovāciju tendences un azartu. Neatkarīgi no tā, vai kreativitāte ir saistīta ar atsevišķiem indivīdiem, uzņēmumiem, pilsētām vai reģioniem, šis jēdziens rada tūlītēju empātiju un dinamisma iespaidu. Kreativitāte ir vārdu savienojums ar pozitīvu nozīmi sabiedrībā, kura pastāvīgi tiecas pēc inovācijām un "progresa".
Kultūra ir cilvēces vispārīga izpausme, tās kreativitātes izpausme. Kultūra ir saistīta ar nozīmi, zināšanām, talantu, ražošanas nozarēm, civilizāciju un vērtībām. Pētījuma mērķis ― labāk saprast kultūras ietekmi uz kreativitāti, kas ir ekonomisko un sociālo inovāciju dzinējspēks. Piemēram, vai mūzika, vizuālā māksla, kino un dzeja dod ieguldījumu kreativitātē, tādējādi sekmējot jaunu darbvietu veidošanu, ekonomisko izaugsmi, mācīšanos un sociālo kohēziju? Kā mākslinieciskā jaunrade ietekmē inovācijas? Kādēļ uzņēmumi vēlas saistību ar kultūru un mākslu? Kāda ir kultūras kreativitātes mākslinieciskā un sociālā funkcija?
Pārskatā izstrādāts kultūras rosinātas kreativitātes jēdziens, kas sakņojas mākslas un kultūras produktos vai pasākumos un veicina inovācijas un pāraug mākslinieciskā veikuma vai "radošā satura" līmeni, tādējādi dodot ieguldījumu platjoslas tīklu, datoru un plaša patēriņa elektronisko ierīču attīstībā.
Kultūras rosināta kreativitāte saistās ar cilvēku, jo īpaši mākslinieku, spēju domāt tēlaini vai metaforiski, izaicināt vispārpieņemtās normas un saziņā izmantot simboliskas un emocionālas kategorijas. Tā spēj lauzt paražas, ierasto domāšanas veidu, sniedzot iespēju jaunas ieceres, idejas vai produkta attīstībai. Kultūras rosināta kreativitāte pēc būtības ir cieši saistīta ar māksliniecisko ieguldījumu mākslas un kultūras produkcijā. Kultūras kreativitātes spontānā, intuitīvā, savdabīgā un cilvēciskā būtība bagātina sabiedrību.
Kultūras rosinātas kreativitātes rašanās priekšnoteikumi:
– personiskās spējas (spēja domāt laterāli vai nelineāri, būt iztēles bagātam);
– tehniskās prasmes (bieži mākslinieciskās vai amatniecības prasmes);
- sociālā vide (sociālais konteksts, jo īpaši izglītība un apmācība, kurā kreativitāte tiek veicināta un augstu vērtēta, kā arī ekonomika, kas iegulda kultūrā un kultūras rosinātā kreativitātē).
Tulkojums @ Valsts Valodu centrs, 2010
Mūsu Latvijas politiķi Radošās industrijās un NAP amatniecību neatzīst. Tas mans teksts. V.K.
Eirpas dokuments atzīst AMATNIECĪBAS nopietno nozīmu ES kultūras rosinātās kreativitātēs.
AtbildētDzēst