Koka auto demonstrējumi Jelgavas pilsētas svētkos 2013.
Rotaļlietas ir pateicīgi objekti.
Mums jābūt rotaļlietām pateicīgiem...
Vēsturiski rotaļlietas attīstījās reizē ar
katras ģimenes, cilts un reģiona tradīcijām, visbiežāk
izmantojot pieejamos materiālus, tradicionālos darbarīkus, zināmos
darba paņēmienus un protams, vienmēr nedaudz pieliekot savu pienesumu.
Rotaļlietas bija un joprojām ir dzīvesveidu apliecinoši atribūti.
Nav tādu cilvēku un nav tādu vecumu , kad cilvēki neizmantotu rotaļlietas. Mainās
intereses, mainās izgatavošanas tehnoloģijas, mainās birokrātiskie
priekšraksti un dizaina koncepcijas, bet rotaļlietas paliek... Par to var
pārliecināties simtos un tūkstošos pasaules rotaļlietu kolekcijās un
muzejos... Vislabāk ir aizbraukt uz mūsu kaimiņzemi Zviedriju un
iepazīties ar Dalarnas un Moores zemju panākumiem pasaules
rotaļlietu kultūrā...
Studējot rotaļlietu izcelsmi Ziemeļzemēs,
mēs kārtējo reizi pārliecināmies, ka sākumi ir ļoti seni,... laikos kad
visspožāko gaismu mūsu prātos iededza rokdarbi, veikti klejotāj tautu jurtās
pie ugunskura vai zemsēžu mājokļos pie skalu gaismas.
Kā ļauna ironija pār mums gulst atziņa, ka
varam izgudrot visfantastiskākās jaunrades teorijas, izvērst vispilnīgākos
informācijas līdzekļus, bet mēs neprotam saglabāt radošo sākotni katrā mūsu
zemes jaunpienācējā. Mums, kā mazai
valstij, tas ir izšķiroši nozīmīgi.
Visticamāk, ka liela daļa mūsu neuzņēmības
un truluma sākotne ir meklējama tieši gudru rotaļlietu trūkumā...Kā
apliecinājums manai ironijai ir ikdienas pierādījumi, ka mēs
labprāt negribam paši izdomāt un paši izdarīt, bet gribam nopirkt...Mēs
esam atraduši lielisku aizsardzības formulu,...katram ir jādara tas darbs ko
viņš vislabāk prot! Bet šādi rūpējoties par sevi ,mēs arvien biežāk iegūstam
lietas kuras mūs patiešām neapmierina. Mums nav grūti izmest ārā lietas kuras
esam neveiksmīgi nopirkuši, bet pavisam citādi ir ar pašu
darinājumiem...Manuprāt, mūsu fantāzijas, prāta un fiziskā darba klātbūtne
mūsu vides veidošanā ir izšķiroša dzīves stabilitātes iegūšanai.
Paštaisītās lietas ir ne tikai fizisks un emocionāls piedzīvojums ar
rezultātu, bet arī dziļi ieslēpta drošības sajūta, jo lietai ir ...vēsture.
Ja šīs lietas tapšanas pieredze lielā mērā sakrīt ar apkārtnes lietu tapšanas
vēsturi, tad mēs pieslēdzamies, jūtamies un dzīvojam tradīcijā!
Es pat gribētu vispārināt un rakstīt, - ja vidē kurā mēs dzīvojam
nav nevienas paštaisītas lietas, tad tā ir riskanta dzīve, bet ja mūsu vidē
nav arī nevienas rokdarbu tehnoloģijā pagatavotas lietas, tad tā vairs nav
dzīve.
Dzīvošana tradīcijā ir viens no kultūras
pamatiem.
Dzīve savā kultūrvidē ir pamats
pilnvērtīgām norisēm, - visam kas notiek ar mums.
Rotaļlietas studiju
procesā.
Rotaļlietu izpēte, projektēšana un
izgatavošana ir ļoti parocīga produktu grupa studiju procesā. Rotaļlietas
raksturo dziļa intelektuāla piesātinātība,
iespēja izgatavošanu piemērot visiem ražošanas veidiem, tās satur
nepieciešamās studiju priekšmetu kopas, lai pilnvērtīgi izprastu produktu
tapšanas daudzpusīgo raksturu. Zināšanas un prasmes ko iegūstam ievācot
informāciju, analizējot un sistematizējot tās, izstrādājot produktu izveides
koncepcijas, un tālākās darbības notiek līdzīgi , kā procesi notiek studiju
un reālie ražošanas procesi mēbeļu, interjeru, mājokļu projektēšanā un
realizēšanā.
Rotaļlietu priekšrocība ir galvenokārt
vienā apstāklī, tie ir rotaļlietu izmēri , kuri neprasa lielus
materiālos tēriņus. Šos objektus ir ērti gatavot nelielās telpās, ērti
fotografēt, filmēt, transportēt, izvietot studiju darbu skatēs un izstādēs.
Tāpat ērti nodot sabiedrības novērtējumam, īpaši jau tās rotaļlietas kuras
domātas dažādu vecumgrupu bērniem. Nozīmīgs ir apstāklis, ka rotaļlietas ir
katra studenta dzīvē nesen pārbaudīts objekts. Arī topošie studiju
darbu objekti gala rezultātā ir īsti, nav dažāda tipa maketi vai topošo
objektu elementi, kā tas notiek mēbeļu un mājokļu studijās. Pēdējos gadus
tiek izmantota www.kkdi.lv iespējas studenta un
pasniedzēja individuālā komunikācijā, daži drosmīgākie ievieto
topošos darbus atklātai apskatei, vienlaikus reklamējot sevi,
savas idejas un veikumus.
Rotaļlietu
ražošanas veidi.
Rotaļlietu izgatavošana ir iespējama ļoti
daudzveidīgi. Mūsu tradicionālā shēma - mājamatniecība, profesionālā
amatniecība un rūpniecība, der kā sistēmas izpratnes pamats, bet reāli rotaļlietas
var gatavot, kā ganiņu darbus dabā, kā klēpja darbus transportā un mājā, kā
īstus mājamatniecības darbus, kā profesionālas amatniecības darbus darbnīcās,
kā tradicionālās rūpniecības darbus, kā modernas industrijas robotizētas
ražošanas produktus. Protams, pastāv vēl dažādu ražošanas veidu
kooperācijas, piem. - rūpniecība + mājražošana, industrija + profesionālā
amatniecība, un tml.
Katram ražošanas veidam ir atšķirīga
izcelsme, darba paņēmieni un rezultāti. Atšķirīgi uzdevumi ir dizaineriem
iesaistoties šajā procesā.
Studentiem pirmajā kursā mēģinām
uzticēt rotaļlietu izgatavošanu, kā amatierim mājamatniekam. Savukārt vēlākos
kursos studentiem tiek dotas iespējas darboties grupās, pietuvojoties tiem
apstākļiem, kas nereti ir rūpnieciskajā ražošanā, kur īsā laikā
jāveic apjomīgs ražošanas sagatavošanas darbs produkta koncepcijas izstrādē,
arī atbilstošo materiālu izvēle, konstrukciju un tehnoloģiju izstrāde,
vienlaikus saistot kopā ar interesanta produkta tēla veidošanu.
Studiju darba
etapi.
Tēmu izvēle. Iespējami noderīgas
(relevantās) informācijas ievākšana. Informācijas analīze un produktu
koncepcijas izstrāde. Produkta formu , apjomu un krāsu risinājumu
skices. Produkta materiālu izvēle un mērogskices. Pirmo paraugu izgatavošana.
Produkta darbības, izturības un tēlainības analīze. Precizēto paraugu
izgatavošana un tehniskās dokumentācijas sagatavošana atbilstoši ražotāja
specifikai. Darbu izstāde un aizstāvēšana, izmantojot foto un video
prezentācijas.
Darba novērtēšana
un ideju turpinājumi.
Mūsu prakse ir pierādījusi ka darbu
novērtēšana ir būtiska studiju procesa daļa. Parasti darbi tiek izstādīti un
papildināti ar oficiāli noteikto tehniskās dokumentācijas mapi, kurā apkopoti
galvenie darba etapi, - analogu informācija, ražošanas un lietošanas
ierobežojumi, analīzes un koncepcijas izstrāde, materiālu un
palīgmateriālu izvēle, konstrukciju un darbības nodrošināšana, tapšanas
tehnoloģijas – galvenokārt foto un video stāstos, montāža un
iepakošana, izmaksu aprēķini, tirgošanas vietu un metožu izvēle, reklāma,
rekuperācija.
Darbu novērtē ar vismaz trim atzīmēm,
kuras summē, produkts , mape un
stāsts (prezentācija).
Darbus vērtē eksperti (doktoranti un
speciālisti no ražošanas), paši studenti un protams, galavārds pieder
pasniedzējiem, kuri strādājuši kopā ar studentiem.
Nereti darbu izstādes un aizstāvēšanās
dienas pārvēršas par labiem , pietiekoši interesantiem pasākumiem, kur
satiekas nozarē strādājošie, jaunie un viņu palīgi, arī interesenti.
Mēs vēlamies panākt, lai darbi pirms
novērtēšanas tiktu ievietoti www.kkdi.lv Ticam, ka drīz pienāks laiks, kad
varēsim novērtēšanas pasākumus izmantot arī kā labus reklāmas pasākumus mūsu
studijām, šim mērķim jau kalpo mūsu izveidotie Reģistri.
Rotaļlietu izgatavošana varētu kļūt par
ļoti ienesīgu tautsaimniecības nozari Latvijā. Rotaļlietas varētu tirgot ne
tikai vietējā tirgū, bet arī iesaistīt uzņēmīgākos ārzemju latviešus.
Rotaļlietu tirgošanai jāpakļaujas tradicionālām birokrātiskām un
transporta problēmām, mums jāiemācas tās pārvarēt.
Rotaļlietu ražošana tehnoloģiski ir
tuva piemiņlietu ražošanai un tādēļ esam domājuši par studiju
uzdevumiem, atbilstoši šai produktu kategorijai. Piemiņlietas tūrisma
tirgū ir salīdzināmas ar eksporta produktiem bez transporta un ievērojamiem
tirgošanās izdevumiem.
Šobrīd RTU koka konstrukciju dizaina
topošajā institūtā jau ir studiju procesā izstrādāti vairāki simti koka
rotaļlietu analogi, kuru kvalitāte nemitīgi pieaug. Ir nopietnas idejas kā
veidot atšķirīgiem ražošanas veidiem atbilstošu konstrukciju un tēlu
sistēmas. Esam iesaistījuši kopdarbā Latvijas Amatniecības kameras Rotaļlietu
izgatavotāju biedrības uzņēmumus un speciālistus – Aldoni Baldiņu, Alvi
Balodi, Modri Dzerkali, Aigaru Tinti, Gvido Graždanoviču,
Dainu Klints, Pēteri Kantānu, u.c.
Lai attīstītu iesākto topošajā KKDI ir
nepieciešams izveidot rotaļlietu izgatavošanas paraugdarbnīcu,
ideju studiju un pasaulē neatrisināto lietu laboratoriju. Esam uzsākuši
nopietnas datu bāzes veidošanu, kurā visi ieinteresētie varēs atrast
Latvijas un ārzemju informāciju par rotaļlietu meistariem, dizaineriem
un māksliniekiem, darbnīcām un uzņēmumiem, speciālistu un uzņēmumu
apvienībām , skolām un pētniecības iestādēm, izstādēm un konferencēm.
Rotaļlietas ir produkcija kuras ražošanā
iesaistītajiem speciālistiem ir nepieciešama izcili dziļa
mākslinieciskā, psiholoģiskā un tehniskā izpratne. Universitāšu vide var
visvieglāk apkopot informāciju un piesaistīt speciālistus, arī pietiekoši
daudz ieinteresētu eksperimentētāju mīt šajā vidē.
Mums nepieciešams šos nodomus un cilvēkus sasaistīt |
Rotaļlietu izgatavošana studiju procesā
Abonēt:
Ziņas komentāri (Atom)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru