Apstiprināts ar
direktora p.i.
20.05.2016.
rīkojumu Nr. 32/16
|
Koka
tehnika
Vilnis Kazāks
2016./
2017. m.g. I. semestris
1. Ievads
1.1.
programmas
aktualitātes un nepieciešamības pamatojums
Latvijas
tautsaimniecībā koks netiek pilnvērtīgi izmantots.
Latvijas iedzīvotāju sadzīvē koka produkti
netiek adekvāti novērtēti.
Ir pieci galvenie virzieni, kuri ir ērti realizējami
interešu izglītības pulciņos:
1) Vēsturisko
mājokļu un būvju risinājumu iepazīšana un atdarināšana dažādu mērogu maketos.
(Mājokļi, klētis, kūtis, rijas, tilti, torņi, darbnīcas, aizsardzības būves,
žogi, ...).
2) Šo
iemaņu un zināšanu pārnese modernās izdzīvošanas prasmēs. (Slieteņi, nojumes,
būdas, telšu karkasi, uguns vietas štabiņi,...).
3) Dažādu
sadzīves lietu veidošana no dabīga koka. (Darba rīki, paliktņi, trauki, kastes,
mēbeles, ....).
4) Dažādu
rotāšanās aksesuāru izgatavošana ķermenim un telpām. (Svečturi, ziedturi,
dekoratīvi sienu aksesuāri, ... krelles, sprādzes, aproces, pogas,
auskari,...).
5) Dažādu
spēļu un rotaļlietu izgatavošana. ( Loki, bultas, vairogi, zobeni, naži,
lingas,...rotaļu dzīvnieciņi, lelles, leļļu
mājokļi, gudrie un ne tik gudrie klucīši, ...)
1.2.
programmas
mērķi
Radīt un
nostiprināt interesi par koku un no tā veidotiem produktiem.
Piesaistīt
jauniešus un viņu ģimenes Latvijas lielākās dabas bagātības mežu un koku
emocionālā un fiziskā izmantošanā.
Veidot
izpratni par dažādu krūmu un koku sugu dabiskām iespējām daudzveidīgi kalpot
cilvēku vajadzībām
1.3.
programmas
uzdevumi
Izskaidrot
kokalietu formu un konstrukciju tapšanas vēsturi un loģiku.
Iemācīt
praktiski darboties ar kokapstrādes darba rīkiem un drošām tehnoloģijām.
Iedrošināt
vērot un atdarināt senās konstrukcijas.
Izdomāt un mēģināt
realizēt savas idejas koka produktu veidošanā un rotāšanā.
1.4.programmas īstenošanas laiks
Iespējami vairāki gadi.
1.5.programmas īstenošanas forma
Praktiska darbošanās
1.6.mērķauditorija
Dažāda vecuma bērni un jaunieši.
1.7stundu un nodarbību skaits nedēļā
Divas dienas pa 2,5 stundām. Kopā 5 stundas
nedēļā.
2. Programmas
saturs
2.1.Programmas Koka tehnika tematiskais plāns
Datumi
|
Tēmas
nosaukums
|
Kopējais
stundu skaits
|
Tēmas
izklāsts/ stundu saturs
|
Stundu
skaits/ sadalījums
|
Piezīmes
|
|
T
|
P
|
|||||
SEPTEMBRIS
|
||||||
1.-2.
|
Ievadnodarbība
|
2,5
|
Iepazīšanās.
Drošības instruktāžas
|
|||
5.-9.
|
MAKETI
|
2,5
|
Materiālu
ievākšana, uzglabāšana
|
|||
2,5
|
Materiālu
sagatavošana
|
|||||
12.-16.
|
2,5
|
Šablonu,
palīgierīču izgatavošana
|
||||
2,5
|
Detaļu
sagatavošana
|
|||||
19.-23.
|
2,5
|
Detaļu
virsmu apstrāde
|
||||
2,5
|
Savienojumu
izgatavošana. Pārbaudes
|
|||||
26.-30.
|
2,5
|
Apdare
|
||||
2,5
|
Daļēja
vai pilnīga montāža. Iesaiņošana
|
|||||
OKTOBRIS
|
||||||
3.-7.
|
SADZĪVES PRIEKŠMETI
|
2,5
|
Tēmas
iepazīšana. Drošības instruktāžas
|
|||
2,5
|
Materiālu
ievākšana, uzglabāšana
|
|||||
10.-14.
|
2,5
|
Materiālu
sagatavošana
|
||||
2,5
|
Šablonu,
palīgierīču izgatavošana
|
|||||
17.-21.
|
2,5
|
Detaļu
sagatavošana
|
||||
2,5
|
Detaļu
virsmu apstrāde
|
|||||
24.-28.
|
2,5
|
Savienojumu
izgatavošana. Pārbaudes
|
Rudens brīvlaiks
|
|||
2,5
|
Apdare
|
|||||
31.
|
2,5
|
Daļēja
vai pilnīga montāža. Iesaiņošana
|
||||
NOVEMBRIS
|
||||||
1.-4.
|
ROTAS
|
2,5
|
Tēmas
iepazīšana. Drošības instruktāžas
|
|||
7.-11.
|
2,5
|
Materiālu
ievākšana, uzglabāšana
|
||||
2,5
|
Materiālu
sagatavošana
|
|||||
14.-18.
|
2,5
|
Detaļu
sagatavošana
|
||||
21.-25.
|
2,5
|
Detaļu
virsmu apstrāde
|
||||
2,5
|
Savienojumu
izgatavošana. Pārbaudes
|
|||||
28.-30.
|
2,5
|
Apdare.
Daļēja vai pilnīga montāža. Iesaiņošana
|
||||
DECEMBRIS
|
||||||
1.-2.
|
ROTAĻLIETAS
|
2,5
|
Tēmas
iepazīšana. Drošības instruktāžas
|
|||
5.-9.
|
2,5
|
Materiālu
ievākšana, uzglabāšana
|
||||
2,5
|
Materiālu
sagatavošana
|
|||||
12.-16.
|
2,5
|
Šablonu,
palīgierīču izgatavošana
|
||||
2,5
|
Detaļu
sagatavošana
|
|||||
19.-23.
|
2,5
|
Detaļu
virsmu apstrāde
|
Ziemas brīvlaiks
|
|||
2,5
|
Savienojumu
izgatavošana. Pārbaudes
|
|||||
26.-30.
|
2,5
|
Apdare
|
||||
2,5
|
Daļēja
vai pilnīga montāža. Iesaiņošana
|
„T” – norāda teorētisko vai „P” - praktisko
nodarbības ievirzi.
2.2.darba metodes,
paņēmieni formas
Tradicionālā
kokapstrāde
2.3.nepieciešamie resursi
Atbilstoši darba rīki. Atbilstošas
palīgierīces. Atbilstošas telpas Atbilstoši materiāli.
3. Plānotie
rezultāti
3.1.pulciņa programmas
apguves rezultātā audzēkņi:
Iemīl koku, kā materiālu, iemācās ar to
darboties, iemācās izgatavot noderīgas
un skaistas lietas.
3.2.atgriezeniskā saite
Starpskates, skates, izstādes, plenēri.
Interešu izglītības
skolotājs
|
Vilnis Kazāks
|
|
/paraksts/
|
Piebilde: Programma ir pamats, mērķis, kuru katrs sasniegs atkarībā no individuālām interesēm un spējām.
Tehniskās jaunrades programma
Koka
auto modeļi
Vilnis Kazāks
2016./
2017. m.g. I. semestris
1. Ievads
1.1.
programmas
aktualitātes un nepieciešamības pamatojums
Koka
rotaļlietas - pašgājēja auto izgatavošana.
Rotaļlietas
- Koka pašgājēji auto pasaulē ir ļoti daudzveidīgi. Taču manis izveidotais un RTU attīstītais koka auto
atšķiras ar maksimālu vienkāršību. Galvenā atšķirība - kā motors darbojas
saliekta koka maikste, kura iztaisnojoties darbina riteņus. Nav vajadzīgi citi
enerģijas avoti, nav vajadzīgas trases. Ir vajadzīgs pietiekoši precīzs darbs
un dziļa izpratne koksnes fizikā. Pastāv iespējas mūžīgai pilnveidei.
Visi koka auto varianti sastāv no:
1) korpusa,
2) ritošā
daļas – asīm un riteņiem,
3) dzinēja
un pārvadiem.
Izpildāmi
trijos veidos:
1) izmantojot
dabiskus materiālus, maksimāli saglabājot dabas dotumus,
2) izmantojot
rūpnieciski pārstrādātus kokmateriālus,
3) izmantojot
pirmā un otrā varianta kombinācijas.
1.2.
programmas
mērķi
Sociālais.
Izveidot jebkuram sociālajam slānim pieejamu nodarbi, kura prasa ļoti minimālu finansu līdzekļu
ieguldīšanu.
Attīstošais. Rotaļlietas izveidošana ir holistiska
nodarbe. Harmoniska visa ķermeņa nodarbināšana.
1.3.
programmas
uzdevumi
Interesentiem iepazīt savas un
kokiem dotās dabas iespējas.
Iesaistīt ģimenes locekļus un
draugus.
Veikt konkrētus darbus ar
redzamiem un izmērāmiem rezultātiem.
1.4.
programmas
īstenošanas laiks
Viens mācību gads
1.5.
programmas
īstenošanas forma
Pulciņš
1.6.
mērķauditorija
Sākot no 3.
klases, līdz mūža galam. Vēlams dažāda
dzimuma un vecuma dalībnieku kopdarbība.
Optimāli - divas nodarbības nedēļā, pa 2,5 stundām.
1.7.
stundu
un nodarbību skaits nedēļā
Divas dienas pa 2,5 stundām. Kopā 5 stundas nedēļā.
2. Programmas
saturs
2.1.Programmas Koka auto modeļi
tematiskais plāns
Datumi
|
Tēmas
nosaukums
|
Kopējais
stundu skaits
|
Tēmas
izklāsts/ stundu saturs
|
Stundu
skaits/ sadalījums
|
Piezīmes
|
|
T
|
P
|
|||||
SEPTEMBRIS
|
||||||
1.-2.
|
Ievadnodarbība
|
2,5
|
Iepazīšanās.
Drosības noteikumi.
|
|||
5.-9.
|
Modelis I
|
2,5
|
Materiālu
atlase.
|
|||
2,5
|
Materiālu
sagarumošana.
|
|||||
12.-16.
|
2,5
|
Materiālu mizošana.
|
||||
2,5
|
Materiālu formveide korpusa izveidei.
|
|||||
19.-23.
|
2,5
|
Riteņu izgatavošana. Asu izgatavošana.
|
||||
2,5
|
Distanceru (starpliku) izgatavošana.
|
|||||
26.-30.
|
2,5
|
Riteņu brīvkustības veidošana.
|
||||
2,5
|
Riteņu sprostošana ar konusiem, ķīļiem.
|
|||||
OKTOBRIS
|
||||||
3.-7.
|
Modelis I
|
2,5
|
Motora
(maiksts/ atsperes) izgatavošana.
|
|||
2,5
|
Savienojošo detaļu izgatavošana.Dekoratīvo detaļu
izgatavošana.
|
|||||
10.-14.
|
2,5
|
Visu detaļu specifiskā apstrāde.
|
||||
2,5
|
Visu detaļu
atbilstošā apdare.
|
|||||
17.-21.
|
2,5
|
Koka auto montāža.
|
||||
2,5
|
Koka auto pārbaudes un regulēšana.
|
|||||
24.-28.
|
2,5
|
Operatīva detaļu nomaiņas nodrošināšana.
|
Rudens brīvlaiks
|
|||
2,5
|
Koka auto ērtas un drošas transportēšanas
nodrošināšana.
|
|||||
31.
|
2,5
|
Sacensības.
|
||||
NOVEMBRIS
|
||||||
1.-4.
|
Modelis II
|
2,5
|
Materiālu
atlase.
|
|||
7.-11.
|
2,5
|
Materiālu
sagarumošana.
|
||||
2,5
|
Materiālu mizošana.
|
|||||
14.-18.
|
2,5
|
Materiālu formveide korpusa izveidei.
|
||||
21.-25.
|
2,5
|
Riteņu izgatavošana. Asu izgatavošana.
|
||||
2,5
|
Distanceru (starpliku) izgatavošana.
|
|||||
28.-30.
|
2,5
|
Riteņu brīvkustības veidošana.
|
||||
2,5
|
Riteņu sprostošana ar konusiem, ķīļiem.
|
|||||
DECEMBRIS
|
||||||
1.-2.
|
Modelis II
|
2,5
|
Motora
(maiksts/ atsperes) izgatavošana.
|
|||
5.-9.
|
2,5
|
Savienojošo detaļu izgatavošana.Dekoratīvo detaļu
izgatavošana.
|
||||
2,5
|
Visu detaļu specifiskā apstrāde.
|
|||||
12.-16.
|
2,5
|
Visu detaļu
atbilstošā apdare.
|
||||
2,5
|
Koka auto montāža.
|
|||||
19.-23.
|
2,5
|
Koka auto pārbaudes un regulēšana.
|
Ziemas brīvlaiks
|
|||
2,5
|
Operatīva detaļu nomaiņas nodrošināšana.
|
|||||
26.-30.
|
2,5
|
Koka auto ērtas un drošas transportēšanas
nodrošināšana.
|
||||
2,5
|
Sacensības.
|
„T” – norāda teorētisko vai „P” - praktisko
nodarbības ievirzi.
2.2.
darba
metodes, paņēmieni formas
Analogu studijas pasaules valstu un studijas
praksē.
2.3.
nepieciešamie
resursi
Atbilstoši
kokmateriāli, izmantojot dabas formas, nežāvētus un industriālai ražošanai
sagatavotus materiālus.
3.
Plānotie
rezultāti
3.1.
pulciņa
programmas apguves rezultātā audzēkņi:
Koka
auto sacensības nav pamatmērķis, bet interesanta aktivitāte. Sacensībās auto
sadala pēc „motora” lieluma (maiksts garuma).
1) Līdz 1
metram.
2) Līdz 2
metriem.
3) Vairāk
par 2 metriem.
4) Konstruktoru
klase – īpaši risinājumi.
Valsts
mēroga koka auto sacensības (kopš 2012.) notiek divas reizes gadā.
Pirmās
– Meža dienās Kārķos, (aprīļa beigas vai maija sākums).
Otrās
– Latvijas izgudrotāju izstādē Rīgā, (oktobra sākums).
Lokālas
sacensības un paraugdemonstrējumi notiek pilsētu un pagastu svētkos (Rīga,
Jelgava, Valka, D-pils, Vijciems, Liepna,... un nometnēs (3x3, Laba daba u.c.).
3.2.
atgriezeniskā
saite
Interešu izglītībā koku
izmantošana ir ļoti populāra, jo fiziskā darbā pārveidojot koku, atklājas to
daudzveidīgās īpašības, kuras ļauj labāk izprast bioloģijas, fizikas, ķīmijas,
un citu zinātņu noderību.
Interešu izglītības
skolotājs
|
V. Kazāks
|
|
Piebilde.
|
Mēs pilnveidojamies! No 2022. septembra mūsu pulciņu sauc KOKA AMATNIECĪBAS PAMATI. Nodarbības Pirmdienās un ceturtdienās Jelgavas - JUNDĀ.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru