Ierosinājums.
Ierosinājumi par
Nacionālā attīstības plāna 2014.-2020.gadam (NAP)
prioritāšu pamatojuma ziņojumu
Lai mēs varētu veiksmīgāk apkopot Jūsu komentārus un ierosinājumus, aicinām to formulēšanā izmantot sekojošo formu:
Vārds, uzvārds, pārstāvētā organizācija (ja tāda ir),
e-pasts (vai citas saziņas iespējas)
Vilnis Kazāks.
LAK
vilnis@lak.lv
Ierosinājumi par NAP prioritāšu pamatojuma ziņojumu
Lappuses nr. ziņojumā:
74
Prioritārā joma
Attistības virziens- iespēju vienlīdzība un vidusslāņa veidošanās analīze
Ierosinājums
Attīstīt valstī meistardarbnīcu tīklu, kur meistara vadībā bērni, pieaugušie un seniori var apgūt amatu prasmes un zināšanas
Pamatojums, argumentācija (ne vairāk kā 50 vārdu)
Neformālā izglītības pakalpojuma pieejemība. Paraugs acupriekšā.
Kļūda datos vai informācijā
Aicinām aizpildīt šo formu par katru ierosinājumu atsevišķi.
Ja Jūsu savu ierosinājumu balstāt uz pētījumiem vai datiem, lūdzam norādīt informācijas avotu, pievienot saiti (ja publiski pieejami internetā), vai norādīt, ja šie dati pieejami tikai iestādē par samaksu vai nav pieejami publiski.
Ja Jūsu ierosinājums ir eksperta viedoklis, lūdzu norādīt e-pastu, kā ar Jums, lai diskutētu par Jūsu ierosinājumu.
Ja tiek izteikts vispārējs viedoklis un tas nav strukturēts atbilstoši šai formai, tas tiks pieņemts tikai zināšanai.
Gaidām Jūsu ierosinājumus līdz 2012.gada 27.februāra plkst.17:00 uz elektroniskā pasta adresi pkc@pkc.mk.gov.lv.
Strādāsim kopā!
Pārresoru koordinācijas centrs
Vārds, uzvārds, pārstāvētā organizācija (ja tāda ir),
e-pasts (vai citas saziņas iespējas)
Vilnis Kazāks.
LAK
vilnis@lak.lv
Ierosinājumi par NAP prioritāšu pamatojuma ziņojumu
Lappuses nr. ziņojumā:
74
Prioritārā joma
Attistības virziens- iespēju vienlīdzība un vidusslāņa veidošanās analīze
Ierosinājums
Attīstīt valstī meistardarbnīcu tīklu, kur meistara vadībā bērni, pieaugušie un seniori var apgūt amatu prasmes un zināšanas
Pamatojums, argumentācija (ne vairāk kā 50 vārdu)
Neformālā izglītības pakalpojuma pieejemība. Paraugs acupriekšā.
Kļūda datos vai informācijā
Paskaidrojumi.
Meistardarbnīcu attīstības nozīme.
(Paplašināts skaidrojums interesentiem).
Laikā no 1991. gada LAK organizētajos meistaru kursos manis vadītajās nodarbībās topošie meistari rakstīja pārdomas:
1.- kāpēc viņi izvēlējās amatniecību kā savu nodarbi,
2.- ar ko amatniecība atšķiras no rūpniecības,
3.- darbarīku, darbavietas, darbnīcas un reklāmas loma viņu profesijās.
1.- kāpēc viņi izvēlējās amatniecību kā savu nodarbi,
2.- ar ko amatniecība atšķiras no rūpniecības,
3.- darbarīku, darbavietas, darbnīcas un reklāmas loma viņu profesijās.
Izsaku pateicību par līdzdalību, diemžēl šoreiz publicētajiem aspektiem nepievienoju konkrētos autorus, bet to izdarīšu topošajā grāmatā par AMATNIECĪBAS atjaunošanu Latvijā. Gaidu no visiem ieinteresētajiem jaunus papildinājumus, un, vēlams, kopā ar bildēm.
Atvainojiet par nesakoptiem tekstiem un nelielu atkārtošanos.
1. Valsts un pašvaldību intereses.
1.1.Amatnieku meistardarbnīcas ir pamats un apliecinājums pilsoņu prasmēm un iespējām izmantot vietējos resursus un radīt savdabīgus produktus.
1.2.Meistardarbnīcu apkārtnē automātiski sakārtojas vide.
1.3.Pakalpojumi decentralizējas, pietuvojas klientiem.
1.4..Attīstīts meistardarbnīcu tīkls rada pamatus kooperācijai.
1.5..Interneta apstākļos var piesaistīt klientus un sadarbības partnerus no visas pasaules.
1.6.Meistardarbnīcu procesa vērojumi un produkti piesaista tūristus.
2. Meistardarbnīcu nozīme lauku pagastu un pilsētu ielu attīstībā.
2.1.Meistardarbnīcas iezīmē individuālus akcentus dzīvojamās vides vienmuļībā.
2.2. Sakārto un estetizē vidi, jo klienti izvairās no nesakārtotām vietām.
2.3.Rāda priekšzīmi, vairo censonību un dažiem balto skaudību.
2.4.Ar darbu pavadošiem efektiem - smaržām, skaņām, gaismām rada vietas īpašo intimitāti un uztur vidē savdabību.
2.5.Rada drošības sajūtu, jo apkārtnē dzīvo un strādā meistarīgi cilvēki.
2.6.Nemitīgi atraisa interesi bērniem un …nelāgus nodomus zagļiem.
2.7.Veido vietējās amatnieku kopienas, veicina personību censonību.
2.8. Piesaista cilvēkus vietai, mazina migrāciju.
3. Īpašumi vieno vietu ar dzimtām, paaudzēm un ģimenēm.
3.1.Dzimtu kopības atjaunošana, uzvārdu un mājvietu akcentēšana.
3.2.Dzimtu amatu zināšanu un prasmju pārmantošana un attīstība.
3.3.Īpašumu un citu resursu ekonomiska izmantošana.
3.4.Īpašumu un darbnīcu izveide un sakopšana.
3.5.Dzimtu meistariem rodas iespējas izveidot ”sava rokraksta” produktus.
4. Ekonomiskie efekti.
4.1.Aktivizē konkurenci starp amatniecību un industriju, attīsta kvalitāti.
4.2.Attīsta profesiju, tās produktu un pakalpojumu dažādību.
4.3.Provocē mājamatniekus legalizēt darbību un iziet no ēnu ekonomikas.
4.4.Bezdarba pauzes izmanto vides un tehnoloģiju uzlabošanai.
4.5.Ekonomē laiku darbiniekiem un klientiem, jo daudzas lietas ir kopā.
4.6.Pārbaudīts pamats produktu tiražēšanas uzsākšanai. Pamats un sākums rūpnieciskai un robotizētai ražošanai.
4.7.Reāla produktu ražošanas kooperācijas iespēju pārbaudes vieta.
5. Izglītojošie efekti.
5.1.Meistardarbnīcas mazu bērnu tuvumā ir viņu sapņu pasaule.
5.2.Skolniekiem reāla vieta, kurā iepazīt profesiju dažādību.
5.3.Mācekļiem droša reģistrācija praksei un patīkama vide profesijas apguvei.
5.4.Zeļļiem vieta, kurā apliecināt topošo meistarību profesijā.
5.5.Meistardarbnīcas ir meistaru darba kultūras spogulis.
5.6.Bezdarbniekiem reāli darbojošs paraugs jaunu iespēju meklējumos.
5.7.Studentiem kārtīga universāla prakses vieta, vieta, kur pārbaudīt studiju darbu ieceres un realizēt kursa darbus un diplomprojektus.
5.8. Meistari savās meistardarbnīcās veido skolas, kuras bieži nosauc savā uzvārdā.
6. Ekoloģiskie efekti.
6.1.Maksimāla enerģijas ekonomija.
6.2.Vietējo materiālo resursu izmantošana.
6.3.Vietējo intelektuālo resursu izmantošana.
6.4.Maksimāla izmešu decentralizācija.
7. Jaunrades vieta.
7.1.Meistara konstruktīvo jaunatklājumu realizācijas vieta.
7.2.Meistara tehnoloģisko jaunatklājumu realizācijas vieta.
7.3.Meistara māksliniecisko jaunatklājumu realizācijas vieta.
7.4.Uz jaunradi orientētu meistaru un citu nozaru speciālistu kopdarba vieta.
7.5.Jaunradīto procesu un produktu ekspozīcijas vieta (izstādes).
7.6.Zinātnieku un mākslinieku jaunrades pasūtījumu realizācijas vieta.
7.7.Visu vietējo iedzīvotāju jaunrades impulsu tracināšanas vieta.
8. Citi efekti (kuri vēl meklē vietu sistēmā).
8.1. Atjaunojas ticība - valsts ievēro un atzīst labākos individuālo darbu veicējus.
8.2. Valstī dabiski decentralizējas uzņēmējdarbība no vietām, kur praktizējošie meistari ir aizņēmuši darba laukus, jaunie pārvietosies uz neaizņemtām teritorijām.
8.3.Izmantojot internetu, labāko meistaru meistardarbnīcas iepazīst pasaulē, kā L.Danenbergas floristiku, J.Vaivoda kalumus, H.Stradiņa dabas formas mēbeles, u.c.
8.4.Meistardarbnīcas pasargā no birokrātijas izdomājumiem un pierāda, ka tieši meistardarbnīcās, pierastā darba vidē, kurā māceklis vai zellis izgatavojis savu kvalifikācijas darbu, var kvalitatīvāk veikt pārbaudes procedūras, nekā speciāli izveidotajos un no ražošanas apstākļiem attālinātos eksaminācijas centros.
8.5. Labās ziņas:
8.5.1.Pēc RTU ieteikuma 2011.gadā LAK izveidoja jaunu profesiju, - Jauno paraugu izgatavotājs. Latvijā ir un top profesionāļi, kas sagatavoti grūtai cīņai ar nezināmo.
8.5.2. 2012. RTU sāk iekārtot izgudrojumu paraugu izgatavošanas centru, top koka un metāla meistardarbnīcas. Pirmie paraugi jau realizēti. Taču saprotam, ka vairums jauninājumu ir jārealizē tieši reālajā uzņēmējdarbības praksē, meistardarbnīcās.
8.5.3. RTU kopā ar LAK ir uzsākuši risināt juridiskos jautājumus, kā sadalīt pienesumus un atbildību. Ir skaidrs, ka jau šobrīd tieši labāko meistaru meistardarbnīcas var sniegt būtisku palīdzību ne tikai studentiem, bet arī paši sev, pašvaldībām un pašu valstij. Tieši tāpēc mūsu pašu Valstij ir jāatbalsta šī lieta!
Īsts meistars nekad nebūs viena saimnieka kalps, izņemot sevi.
8.6. Sliktā ziņa. Joprojām amatniekiem un dizaineriem neizdodas iekļūt NAP-ā!
Pieredze.
Latvijas Amatniecības kameras Meistardarbnīcas nolikums
Nolikums pieņemts LAK biedrību vadītāju pilnsapulcē 2000.gada 21.oktobrī
Meistardarbnīca ir materiālā un teorētiskā bāze konkrēta amata apgūšanai un
attīstībai. Tā ir speciāli iekārtota darba vieta,
darba vietu kopums, poligons vai
tml. ar mērķi veikt profesionālu darbību noteiktā amatā.
Meistardarbnīcu var veidot kā privāto, valsts vai dažādu veidu kooperāciju
īpašumu.
Meistardarbnīcas profesionālo gatavību raksturo šādi parametri:
1.
Darbnīca iekārtota atbilstoši darba sanitārajām, darba drošības
tehnikas, higiēnas un sadzīves ētikas prasībām.
2.
Darbnīcas vadītājs juridiski un organizatoriski atbild par bīstamo iekārtu
ekspluatāciju atbilstoši ekoloģijas, ugunsdrošības un darba drošības
prasībām.
3. Darbnīcas atbilstību meistardarbnīcas statusam novērtē Latvijas
Amatniecības kameras profesionālo organizāciju izveidota komisija.
4.
Ja darbnīcā paralēli saimnieciskajai darbībai notiek mācību process:
4.1. mācību procesu vada kvalificēts amata meistars vai viņam
pielīdzināta persona;
4.2. darbnīcas iekārtas, darba mašīnas, materiāli un palīgierīces ļauj
realizēt mācību programmā paredzēto atbilstošā amata prasību
apgūšanu;
4.3. darbnīcā atrodas vispārējais informācijas un literatūras minimums,
kā arī visi nepieciešamie uzskates materiāli;
4.4. praktikants tiek nodrošināts ar mācību procesam atbilstošiem
materiāliem;
4.5. mācību darbnīca var būt sadalīta vairākās telpās, dažādās vietās ar
nosacījumu, ka šis sadalījums netraucē mācību procesa
organizāciju un nori
si;
4.6. mācību darbnīcas var apvienot reģionālajos un amatniecības
mācību centros. Latvijas Amatniecības kamera veic šādas amatniecības pašpārvaldes funkcijas:
1) organizē amatapmācību;
2) nosaka un piešķir amatnieka kvalifikāciju;
3) reģistrē amata meistarus, zeļļus un mācekļus, veic amatniecības uzņēmumu un meistardarbnīcu uzskaiti;
4) ved amatniecības reģistru.
(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 24.04.2008. likumu, kas stājas spēkā 28.05.2008.)
7. pants. Amatniecības reģistrs
Amatniecības reģistrs ir elektroniska datubāze, kurā elektroniski tiek uzturēta informācija par amatniecības uzņēmumiem, amata meistariem, zeļļiem un mācekļiem, kā arī cita ar amatniekiem un amatniecību saistītā informācija.
Amatniecības reģistrs ir elektroniska datubāze, kurā elektroniski tiek uzturēta informācija par amatniecības uzņēmumiem, amata meistariem, zeļļiem un mācekļiem, kā arī cita ar amatniekiem un amatniecību saistītā informācija.
(24.04.2008. likuma redakcijā)
Jautājumi.
Vai patiešām tikai industrija?
Kāpēc Pārresoru Koordinācijas Centra speciālisti svītro LAK priekšlikumu?
Piemērs
SIA „Grieta 3”
Juridiskā adrese Parka iela 83, Jelgava
Reģ. Nr.43603020964
Konta Nr. LV21HABA0551028614930
Banka A/S Swedbank, Latvija
Floristikas skola – meistardarbnīca GrietaAdrese Čakstes bulvāris 7
Reģ. Nr.2832802813
e-pasts info@ziedipuke.lv
tālr. Par izglītību 26189613
tālr. Par pakalpojumiem 26496164
Jautājumi.
Vai patiešām tikai industrija?
Kāpēc Pārresoru Koordinācijas Centra speciālisti svītro LAK priekšlikumu?
Vai visi politiķi domā, ka amatniecību un meistardarbnīcas Latvijā nevajag ?
Piemērs
SIA „Grieta 3”
Juridiskā adrese Parka iela 83, Jelgava
Reģ. Nr.43603020964
Konta Nr. LV21HABA0551028614930
Banka A/S Swedbank, Latvija
Floristikas skola – meistardarbnīca GrietaAdrese Čakstes bulvāris 7
Reģ. Nr.2832802813
e-pasts info@ziedipuke.lv
tālr. Par izglītību 26189613
tālr. Par pakalpojumiem 26496164
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru