Ar Vilni Kazāku sarunājās Aiju Cālī GUDRS DARBS KĀ VALSTS POLITIKA

https://periodika.lndb.lv/periodika2-viewer/?lang=fr#panel:pa|issue:282025|article:DIVL143

Ar  dizaineru Vilni Kazaku sarunājas komentētajā Aija Calīti


J r J
mācījušies un ari turpmāk paš-
mērķīgu rūpniecības attīstību iz-
virzīsim kā saimniekošanas gal-
veno uzdevumu, nevis pievērsī-
sim uzmanību pašai produkcijas
kvalitātei, tad nav ko cerēt, ka iz-
dosies atjaunot vidi un līdz ar to
arī nacionālo kultūru. Jo rūpnie-
cība nespēs radīt latvisku vidi!
Tautas kultūras izdzīvošanas po-
litika jābalsta uz indivīda profe-.
sionālo mobilitāti un spēju arī sa-
režģītos apstākļos rast netra-
dicionālus risinājumus, kas tomēr
ir saistībā ar tautas kultūras tra-
dīcijām. Un tikai amatnieks spēj
kopt to krāsu, formu un propor-
ciju izjūtu, kas viņā veidojusies no
paaudzes paaudzē. Šī amatniecī-
bas attīstības veicināšana galu ga-
lā ietekmēs arī nacionālo kvalitā-
šu ieviešanu rūpnieciskajos izstrā-
dājumos.
Vai likumdošana maz var
ietekmēt kultūru, kas taču at-
tīstās pēc savam, iekšējam li-
kumsakarībām? Sajā gadījuma
ka likums par amatniecību
var nodrošināt amatniecības
ka smalki sazarotas un daudz-
veidīgas sistēmas atjaunošanos
Latvijā?
Amatniecības likuma būtība
kā valsts institūcija aizstāv kvali-
tatīvu darbu. Tas apliecina, ka
augsta darba kvalitāte ir pacelta
valsis politikas līmeni. Bet par li-
kuma iespējām labāku dzīvi ie-
spējams sasniegt, izmantojot di-
vus virzienus civilizāciju un
kultūru, kas nav gluži viens un
tas pats. Likumam būtu jāpavirza
civilizācija, kultūru virzīs civilizēti
cilvēki.
Un tomēr kamēr mums
bus preču un amatniecības
pakalpojumu deficīts, kamēr
neizveidosies normāls piepra-
sījuma un piedāvājuma mehā-
nisms, grūti ticēt, ka ar ape-
lēšanu pie likuma daudz iz-
dosies panākt. Tikai bagāti cil-
vēki varēs atļauties nepirkt
sliktu preci un pieprasīt amat-
niekam meistara diplomu. Na-
badzīgajam būs vienalga, ir vai
nav šads dokuments santeh-
niķim Sašam no namu pārval-
des ka tik krāns netek! Ja
mūsu valsti zem nabadzības
robežas (vai ap to) dzīvo ap
astoņdesmit procenti cilvēku,
maz ticams, ka divdesmit pro-
centi bagātnieku daudz ko spēs
glābt.
Sākumam pietiktu pat ar di-
viem procentiem maksātspējīgo!
Bet cilvēki nekad nebūs pietie-
kami bagāti, ja nespēsim radīt

Vide, kas ir ap mums,
tā ir komplicētu sabied
risko, ekonomisko, psi
holoģisko un arī politis
ko procesu attīstības materiāla \z
pausme un galarezultāts. Bet kā
šī valsts politika, kas piecdesmi
gadus Latvijā bija vērsta uz mērķ
tiecīgu amatniecības iznīcināšanu
ir ietekmējusi ne tikai mūsu Ira
dicionālo dzīvesveidu un domā
šanu, bet galu galā arī vidi
Kā šis it kā politiskais iegansts
sīkburžuāzijas kā politiskā pro
cesa bremzētājas likvidēšana
noveda pie daudz tālejošāka ga
larezultāta, pie nacionālās kultū-
ras degradācijas?
Vispirms jāsāk ar šo ieganstu
Jo kaira amatnieka darbarīks
tas ir viņa privātais īpašums, ur
tikai ar tā palīdzību cilvēkam i
iespēja attīstīt savas spējas un ra
došu pieeju darbam. Komunisti
labi pārzinot pasaules pārveides
mehānismu, saprata: lai iznīcinātu
nāciju, vispirms jāiznīcina cilvēks
Bet ne jau fiziski! Pietiek, ja cii
vēks tiek mērķtiecīgi padarīts pa
paklausīgu, nedomājošu būtni
Bet, lai cilvēku būtu iespējams pa
kļaut, vajag atņemt viņam darba
rīkus un tiesības pārvaldīt savi
īpašumu. Un tad cilvēks pēc kāda
laika pārstās gudri strādāt
Komunistiem izdevās iestāstīt, ka
produkcijas pārpilnību nedrošinā
vienīgi rūpnieciskā ražošana
Taču atmests tika pats pirm
sākums šīs lielražošanas sais
tiba ar amatniecību, kas ir
veida izmēģinājuma laboratorija
rūpniekiem. Amatniecība ir dižai
na, tehnoloģijas pilnveidošanās
un tautas kultūras tradīciju turpi
nāšanās sintēze. Gudram rūpnie
kam nepieciešams redzēt, kā ur
kāpēc amatnieks to lietu taisa ui
pārtaisa, lai to kopētu un sākti
ražot rūpnieciski. Starp citu, ir lie
la austriešu firma Tonēt, kas ražc
krēslus, un viņi vadās tieši- pēc
šiem principiem amatniecības
un rūpniecības savstarpējas sais-
tības. Taču pie mums rūpniecis-
kajā lielražošanā pamazām pilnīgi
pazuda arī izpratne par lielu vēr-
tību, par lietu kā verlilm. Tā nu ir
sasniegts rezultāts, ka cilvēks ir
tiktāl degradējies, ka, pie konvei-
jera ražojot nekvalitatīvu pro-
dukciju, turklāt pašam to labi sa-
protot, viņš pret sava darba bez-
jēdzīgumu vairs neprotestē un da-
ra tik tālāk. Tā arī veidojās šī an-
tihumānā vide, kas. ir ap mums
gan mājās, gan rūpnīcās, gan
pilsētās, un laukos! Ja no šīs ne-
gatīvās pieredzes neko nebūsim

muļķības pārrāvumu, ja cieņā ne-
tiks celts gudrs darbs. Nav nekā-
du cerību, ka muļķību var pārraut
ar bagātību. To var izdarīt tikai
un vienīgi ar gudrību! Turklāt di-
vējādi. Vai nu lēnām un pacietīgi
audzinot visu tautu, vai arī pieņe-
mot likumu, kuram darbojoties,
muļķība tiek pārrauta piespiedu
kārtā. Ja tauta kādreiz jau ir sa-
. ■ sniegusi augstu attīstības pakāpi
un nu ir mākslīgi-atdzīta atpakaļ,
tad nepieciešams šo situāciju at-
jaunot, pieņemot likumus, kas no-
drošina kultūras attīstību veici-
nošu struktūru atjaunošanu.
Tomēr pašlaik, kad tikko sā-
kam veidot brīvā tirgus attiecības,
pastāv no tām izrietošs viedoklis,
ko it īpaši atbalsta liberāļi: sak,
kā gribu (māku), tā ražoju. Ja ne-
viens to nepērk, bankrotēju tikai
es, un tā ir vienīgi mana darīšana!
Šī pieeja ir viens no veidiem,
kā iespējams ekonomiski iznīcināt
mazu valsti un apspiest tautu: vei-
cinot, lai tā ražo produkciju, kura
kalpos īsu mūžu, tādā veidā iz-
tērējot un izpārdodot savus resur-
sus. Bet mums ir tikai māls, ak-
meņi, koks... Jā, un kolosālas spē-
jas veikt pacietīgu darbu. Liberāļu
aizstāvētā pieeja, kad visu izsaka
tikai tirgus un konkurence, der
izglītotā un bagātā sabiedrībā. Tas
ir amerikāniskais rūpniecības at-
tīstības modelis, kas gandrīz pil-
nīgi ignorē nacionālo tradīciju pār-
mantojamības nepieciešamību.
IVlums tomēr vajadzīga eiropeiska
pieeja, kurā kultūra darbojas kā
organizējošs spēks, kad amatu un
tradīciju nodošana notiek no
paaudzes uz paaudzi. Ar ģimeni,
cunfti, ģildi. Kad sabiedrībā
darbojas šī kultūras tradīcijas
nodošanas pašregulējoša sistēma.
Kā likuma par amatniecību
šādas attīstības iespējas pare-
dzētos? Viens no veidiem
tas paredz, ka tiks izveidoto
valsts organizācija— Amatnie-
cības kamera, kas darbosies
līdzšinējas Amatnieku brālības
vieta.
Amatniecības kamera strādās
vairākos virzienos. Pirmkārt, tā
dažādām pašpārvaldēm profesio-
nāli, ar ekspertiem palīdzēs, vei-
dojot un'ietekmējot tos likumus
un lēmumus, kas attieksies uz vi-
des veidošanu. Otrkārt, kamerā
amatnieki tiks sadalīti pēc katra
profesionālās kvalifikācijas (t.i.,
tiks izveidota rangu tabula). Pro-
fesionāļu vidū ir skaidri zināmi
kritēriji, pēc kuriem šī kvalifikā-
cija novērtējama, un neviens ie-
rēdnis no malas nenāks un nepra-

sīs, lai amatnieki, pretendējot uz
meistara diplomu, izpildītu kaut
kādas kabinetos sastādītas prasī-
bas. Viss notiks tikai profesionāļu
vidū, un tas ir visdrošākais ga-
rants, ka tieši viņi paši nepieļaus
savas nozares prestiža krišanos.
Amatniecības kamera, vadoties
pēc šo profesionāļu slēdziena, iz-
dos amatniekam meistara dip-
lomu dokumentu ar valsts ģer-
boni, kurš apliecinātu, ka valsts
atbild par šo cilvēku un viņa dar-
bu, apstiprinot viņa iegūto iz-
glītību un profesionālo kvali-
fikāciju. Dokuments liecinās arī
par to, ka amatnieks sola valstij
un apņemas kārtīgi padarīt savu
darbu. Tam vajadzētu būt sertifi-
kātam, ko atzīs visā Eiropā. Starp
citu, jau tagad, meklējot darbam
amat niekus, eiropieši prasa šādus
diplomus.
Kāds amatniekam bus
praktisks labums no šāda di-
ploma un kameras? Gods
ta ir laba lieta, bet..
Ir nepieciešami arī līdzekļi, lai
veicinātu amatniecības atjauno-
šanu. Tieši ar piemaksām vai ne-
tieši ieguldīti, atvieglojot nodok-
ļus. Amata meistara diploms vie-
nīgais dos tiesības pieņemt mā-
cekli. Tikko šāds līgums ar poten-
ciālo skolnieku būs noslēgts, tūlīt
automātiski jāsamazina uzņēmu-
ma nodokļi, lai meistaram arī ma-
teriāli būtu izdevīgi savu prasmi
nodot tālāk. Turklāt jaunajai pa-
audzei ir jānodrošina pilnīgivcitas
izglītošanās iespējas. Nepiecie-
šams ieaudzināt prasmi sasniegt
panākumus kapitālismā. Viens no
veidiem, kā to iemācīties, savs
amatniecības uzņēmums. Amat-
niecības kamerai jādod saviem
biedriem nepieciešamās zināša-
nas uzņēmējdarbībā, jāsniedz
konkrēts atbalsts šiem uzņēmu-
miem, lai latviešiem būtu priekš-
noteikumi, kā iegūt iemaņas prak-
tiskajā saimniekošanā. Vēl, runā-
jot par izglītību, domāju, ka ka-
merai būs jāorganizē arī sava sko-
lu sistēma. sajās skolās cilvēki va-
rēs iegūt papildu kvalifikāciju
gan kā augstas klases izpildītāji,
gan uzņēmumu vadītāji, gan sko-
lotāji, gan arī zinātnieki teorētiķi.
Agrāk process, kas saistās ar
amatu pārmantojamību, nebija
mākslīgi jāorganizē. Tas notika no
paaudzes paaudzē ģimene bija
. šo tradīciju matrice. Bet nu tā vi-
de, tas apkārtnes spogulis, kas lat-
vieti bez vārdiem radīja par lat-
vieti, ir pazaudēta. Tāpēc pašlaik
šis uzdevums, ko veica māja, ģi-
mene, nu jāuztic sabiedrībai.♦


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru