Nodarbošanās, profesija un meistarība ir atšķirīgi jēdzieni
Rūta Bierande
LV portālam: VILNIS KAZĀKS, Latvijas Amatniecības
kameras prezidents
Saruna ar Latvijas Amatniecības kameras (LAK) prezidentu
Vilni Kazāku bija norunāta par formālu lietu. Šā gada maijā spēkā stājās
grozījumi likumā „Par amatniecību”, kas noteica jauna Ministru kabineta (MK)
noteikumu projekta „Noteikumi par amatiem, kuros personas profesionālā darbība
ir uzskatāma par amatniecību” izstrādi. Pašlaik vēl noteikumu projekts iziet
likumīgo apspriešanas ceļu valdībā. Bet saruna par amatniecību un amatniekiem –
mācekļiem, zeļļiem un meistariem – izvērsās daudz plašāka. Daudzas LAK
prezidenta domas var būt derīgas ne tikai amatniekiem, bet arī likumdevējiem,
juristiem, ekonomistiem un uzņēmējiem.
"Produkcija, ko sabiedrība patērē, veido 100
procentus. Agrāk pilno patēriņu, visus 100 procentus, saražoja mājās. Mūsdienās
Latvijā pašpatēriņam naturālā saimniecībā saražo labi ja 5 procentus no kopīgā
patēriņa. Amatnieki patlaban Latvijā rada apmēram 15-20 procentus no patēriņa.
Apmēram 50 procenti ražojumu top rūpnīcās. „Melnā” produkcija varētu būt ap
25-30 procenti – tā, kuras izcelsmi noteikt nevaram.
Pašreizējais ražošanas (arī tirdzniecības) veids
pasaulē, ne tikai Latvijā, aizgājis tālu prom no cilvēka patiesajām vajadzībām.
Tiek saražots ļoti daudz lieka, speciāli radīta „nezāļu produkcija” un pārlieku
liels patēriņš.
Latvijai kā mazai valstij, kas atrodas starp Austrumu
un Rietumu kultūru, vajadzētu runāt tik, cik skaļi vien var, un mācīt gan
Austrumu, gan Rietumu kaimiņiem, kā pareizi jārada jaunas vērtības. Mēs esam pa
vidu starp abām pieredzēm un kultūrām. Mēs zinām, ko nozīmē mājokli siltināt
ziemā un vēsināt vasarā. Mēs gan ģeoklimatiskā, gan ģeopolitiskā ziņā esam
pieredzējusi tauta, tikai pie valsts stūres vajadzīgi gudri cilvēki!" tādu
toni sarunas ievadā uzdod V.Kazāks.
Gribējām „vērtīgāku”
meistaru, bet neizdevās
Vai
idejai, ka Latvija var pasaulei mācīt, kā jārada jaunas vērtības, ir saistība
ar grozījumiem likumā un jauno noteikumu projektu?
Vispārīgi – jā. Tika grozīts arī likuma „Par
amatniecību” pirmais pants, kas noteic, kādā statusā drīkst strādāt amatnieks.
Likuma 1. pants noteic trīs amatnieku darbības veidus. „Nodarbošanās ar
amatniecību tiek realizēta:
1) veicot saimniecisko darbību kā fiziskajai personai;
2) dibinot amatniecības uzņēmumus;
3) strādājot amatniecības uzņēmumā uz darba līguma
pamata.”
Likumu aktualizēja, izņemot no tā novecojušas detaļas.
Arī jaunais amatu saraksts, kas ir noteikumu projekta pielikumā, ir
aktualizēts.
Diemžēl likumā nevarējām „iedabūt” vienu svarīgu
punktu – ka meistardarbnīcu var vadīt tikai meistars. Tas ir ļoti svarīgi! Jo
meistars ir atbildīgs par savu darbu un saviem mācekļiem.
Atbildībai ir fizioloģiska daba, to var uzņemties
tikai tāds cilvēks, kas fizioloģiski pārstājis augt, un dabiski tas notiek
24-25 gadu vecumā. Līdz tam laikam cilvēks vēl nav atbildīgs par sevi un
nedrīkst uzņemties atbildību par citiem – par mācekļiem un zeļļiem. Šis vecums
sakrīt ar laiku, kad cilvēks ir izaudzis līdz meistara nosaukumam.
"Diemžēl
nosacījums par meistardarbnīcu atvēršanu palika ārpus likuma. Tas rada sajukumu
patērētājos."
Diemžēl nosacījums par meistardarbnīcu atvēršanu palika
ārpus likuma. Tas rada sajukumu patērētājos.
Arī nosacījums, ka darbnīcu drīkst atvērt tikai un
vienīgi amata meistars, nevis zellis, nav mūsu likumos iestrādāts, kaut Eiropas
valstīs tā ir normāla prakse. Tādēļ sabiedrībai jāskaidro, kāda ir atšķirība.
Jo „nagu akadēmijas”, „svārku institūtus” un „sprogu meistardarbnīcas” pašlaik
var atvērt gandrīz jebkurš.
Ja
cilvēks izlasa nosaukumu „meistardarbnīca”, ko tam vajadzētu nozīmēt?
Latvijas Amatniecības kameras dokumentos rakstīts, ka
meistardarbnīca ir telpa vai telpu grupa, ko vada meistars vai īpašnieks, bet
tehniskais vadītājs ir meistars. Šo telpu stāvoklis ir tāds, ka tajās var veikt
meistara diplomam atbilstošu darbu. Un ar to viss ir pateikts. Telpas arī
pieņem un licencē meistari.
Piemēram, „Jāņa Kalniņa meistardarbnīca”. Šim
nosaukumam būtu jārāda uz izcilu, amata meistaram atbilstošu darba kvalitāti.
Te noteicējs drīkst būt tikai un vienīgi amata meistars. Ja pāri ielai būs
„Jura Vītoliņa darbnīca”, tad ikvienam būtu jāsaprot, ka šajā darbnīcā
noteicējs nav amata meistars.
Jā, meistardarbnīcā izstrādājuma cena varētu būt par
20 procentiem augstāka, bet meistars savam darinājumam dos 15 gadu garantiju.
Vienkāršā darbnīcā cena būs zemāka un garantija – īsāka.
Ja meistardarbnīcas īpašnieks Kalniņš vēlas, viņš var
dzīvot ļoti labi. Darbnīcas īpašnieks Vītoliņš arī var dzīvot diezgan labi, ja
spēj noturēt līdzsvarā darba kvalitāti un cenu.
Tās pašas ielas kāda pagalma pagrabā var pastāvēt arī
„melnā darbnīca”, kas nemaksās nodokļus, bet kurai ir sava klientūra. Visas šīs
darbnīcas var dot savu atšķirīgu kvalitāti.
Kā
notiek pašlaik?
Uzņēmumos ir daudz darbinieku, speciālistu, kas ir
labi izpildītāji. Bet viņiem nav radošās dzirksts. Viņi ir uzņēmumā
„privatizēti”. Šo darbinieku attīstībā līdzekļi pārsvarā ieguldīti netiek, bet
ieguldījumi ir aparatūrā, tehniskos līdzekļos. Darbinieku atalgojumu nosaka,
vienojoties starp darba devēju un ņēmēju.
Amatniecībā ir citādāk. Visi, kas vēlas sevi saukt par
amata meistariem un zeļļiem, liek eksāmenu. Eksāmenu pieņem ģildes meistari,
nevis darba devējs vai uzņēmuma administrācijas kalpotājs. Amatnieka spēju
strādāt savu amatu apliecina profesionālā biedrība, kuras biedrs amatnieks ir.
"Nosacījums,
ka darbnīcu drīkst atvērt tikai un vienīgi amata meistars, nevis zellis, arī
nav mūsu likumos iestrādāts, kaut Eiropas valstīs tā ir normāla prakse."
Sabiedrībai būtu jāsaprot un jārunā par to, ka
kvalifikāciju drīkst noteikt tikai profesionālās biedrībās, jo kvalifikācijas
līmenim būtu jānosaka arī atbilstošais atalgojums. Tieši tādēļ amatnieku
saraksts ir aktuāls.
Amatnieks nav
tirgotājs, un tirgotājs nav amatnieks!
Saskaņā
ar likumu amatnieks ir komersants...
To nu gan es nespēju Latvijas juristiem piedot!
Uzņēmējs – tas ir vārds, kas saistīts ar vārdu „uzņēmums”. Tas ir nodarbošanās
veids. Bet pēkšņi visi uzņēmēji pēc Austrumu filozofijas tiek nosaukti par
komersantiem, par tirgotājiem! Uz kāda pamata!? 16 000 Latvijas amatnieku,
kas nevienu dienu nav tirgojuši sveša radītu mantu, tagad ir tirgotāji! To
uzskatu par noziegumu, tautas mentalitātes iznīcināšanu. Vai tas nav absurds,
ka pievienotās vērtības radītājus nosauc par komersantiem!?
Tirgotājs, jā, ir cienījams amats, bet nekādā gadījumā
tirgotāja profesija neietver pilnīgi visus uzņēmējdarbības veidus. Tā nav korekta
attieksme pret sabiedrību.
Jūs
gribējāt ko teikt par profesiju klasifikatoru...
Profesiju klasifikatoru es sauktu precīzākā vārdā –
par nodarbinātības klasifikatoru. Vai Valsts un Ministru prezidents ir
profesija? Vai valdes priekšsēdētājs ir profesija? Nē, nav! Tā ir nodarbošanās.
Šajā klasifikatorā ir sajaukti kopā ieņemamie amati ar
specialitātēm, profesijām. Šāds saraksts arī varētu būt, bet katalogs jāsauc
pareizā vārdā. Jo profesiju reģistrs ir pavisam kas cits. Piemēram, profesija –
mikroķirurgs, bet nodarbošanās – Valsts prezidents. Ne jau katram darbam, ko
cilvēks dara, pretim būs īpaša izglītība.
Ar ko
atšķiras amatnieks un speciālists, profesijas pārstāvis?
Latvijas profesiju klasifikatorā ir apmēram 4000 tā
dēvēto profesiju. Bet amata veidu – apmēram 157. Vācijā – apmēram 280, no
kuriem 150 – pamatamatnieki, pārējie – „pielīdzinātie”, piemēram, veļas
gludinātājs, kas nosacīti ir amats.
"Sabiedrībai
jāsaprot, ka kvalifikāciju drīkst noteikt tikai profesionālās biedrībās, jo
kvalifikācijas līmenim jānosaka arī atbilstošais atalgojums."
Amatam ir svarīgas divas pazīmes:
1. liela roku darba ietilpība, kas, attīstoties mazajai
mehanizācijai, sāk sarukt;
2. galvenā atšķirība – ekonomiskā, jo amatnieks atšķirībā
no strādnieka vienmēr strādā ar savu peļņu. Tātad amatnieks pats nopelna to
daļu, ko rūpniecībā saņem uzņēmuma īpašnieks. Šī ir ļoti svarīga pazīme.
Latvijā ir apmēram 3000 meistaru un 4000 zeļļu un viņi
šo atšķirību saprot ļoti labi. Amatniekus vairs neviens „neiedabūs” rūpniecībā,
jo viņi strādā atbilstoši savai izjūtai, radošajam potenciālam un arī –
atbilstoši Latvijas likumam. Amatnieks – gan zellis, gan meistars – var uz
līguma pamata strādāt pie rūpnieka, bet amatnieka līgumā nebūs norādīta alga,
bet gan samaksa.
Ja
runājam par profesionālismu un meistarību?
Tad tie ir ļoti tuvi jēdzieni. Piemēram, vārtsargs
nenoķēra ripu – nebija gulējis vai sāpēja kāja. Nebija „formā”. Meistars var
būt tikai tāds vārtsargs, kurš vienmēr ir „formā”.
Kvalifikāciju amatniekam apliecina ģildes izdots
sertifikāts, kas laiku pa laikam jāatjauno. Katram meistaram jāiziet šī
sertifikācija, lai drīkstētu radīt meistara darbus. Amata meistarība ir
nacionāls pienesums. To nosaka klimats, valoda, tautas savdabība.
Arī ārsti, māsiņas iziet kursus, dabū sertifikātu, kas
pēc noteikta laika apliecina viņu prasmi būt vienmēr „formā”. Bet šīs
profesijas ir starpnacionālas.
Ar rūpniecības attīstīšanos parādījās vārds
„profesija, profesionālis”. Šī vārda nozīme ir šaurāka, bet arī šie speciālisti
ir ļoti nepieciešami, jo viņi dod ieguldījumu tautsaimniecībā, radot
produkcijas masu. Latvijā izveidots „profesionālais sajukums”.
Izglītības sistēma
nivelē aroda vārdu
Kā var
kļūt par amata meistaru?
Secība ir apmēram šāda. Apmēram 16 gadu vecumā cilvēks
izvēlas profesiju un kļūst par mācekli. Mācekļa laiks ir četri gadi. Tad
māceklim jānoliek kvalifikācijas eksāmens un viņš 20 – 21 gada vecumā var kļūt
par zelli.
"Mūsu
amatnieki būvē mājas ļoti bagātiem Latvijas cilvēkiem. Ievērojiet – bagātie
cilvēki algo amata meistarus!"
Zellis jau ir patstāvīgs izpildītājs, kam nav visu
laiku jāstrādā līdzās meistaram. Zellis var turpināt dzīvot un strādāt pie
meistara. Vēl pēc gadiem četriem, veiksmīgi noliekot eksāmenu, viņš var iegūt
tiesības kļūt par meistaru. Viņš var strādāt pavisam patstāvīgi, atvērt savu
meistardarbnīcu, pieņem mācekļus. Vai arī turpināt strādāt kopā ar savu
meistaru viņa darbnīcā, savstarpēji vienojoties par nosacījumiem un veidojot tā
dēvēto „amatnieku ģimeni”, kaut nav nekādu ģimenisku attiecību.
Amatniecības vidusskolā masveidā sagatavo rūpniecībai
nepieciešamos speciālistus. Tā patiesībā ir paralēla apmācības sistēma.
Un kā
šīs abas apmācību sistēmas „sadzīvo”?
Katrai no šiem veidiem – mājražošanai,
amatnieciskajai, rūpnieciskajai un, jā, arī „melnajai ražošanai” – būtu jābūt
savai profesionālās izglītības sistēmai. Bet Latvijā patlaban tiek veidota
vienota profesionālās izglītības sistēma, kas ir pilnīgi pretēja loģikai! Šajā
sistēmā cilvēku nevis attīsta, papildina prasmes, bet visus unificē! Turklāt
vispār netiek minētas profesionālās organizācijas kā attīstības vilcējspēks!
Un vēl. Bezdarbniekam sešu mēnešu laikā iedod tādu
pašu kvalifikāciju kā arodskolas beidzējam. Vai tas ir iespējams? Abi šie
cilvēki skaitās ieguvuši „galdnieka kvalifikāciju”. Vai tiešām tā ir iegūta?
Vai tomēr – apgūti tikai galdnieka profesijas pamati? Klasifikāciju drīkstētu
apliecināt tikai amata organizācijā, ģildē, kas šo arodskolas doto izglītību
praksē pārbauda. Arī Eiropas valstīs profesionālo kvalifikāciju var apliecināt
tikai biedrības, kas pastāv pie amatniecības kamerām.
Šī vienādojuma dēļ cilvēkiem ir grūtības atšķirt
rūpniecības profesionāli no amatnieka, kas ir dažādas ekonomiskas kategorijas.
Šādas unificēšanas dēļ rodas visādas „nagu akadēmijas”.
Jo, ja Latvijā ir
likums par amatniecību, tad nav likuma par rūpniecību! Tā rezultātā ikviens, uz
ko neattiecas likums par amatniecību, var sevi saukt, kā vien vēlas!
Liberālisms mūs novedis pie profānisma...
Un kā
sadzīvo „unificētās” sistēmas profesionāļu radītās lietas?
Paraugieties uz jauno dzīvojamo ēku masīviem Rīgas
apkārtnē! Šīm ēkām nav nekādas garantijas, un laimīgi būs tie, kas tās
nenopirks. Patiesā to cena ir ne lielāka par trešo daļu no tirgotāju prasītās,
jo trešdaļa cenas pienākas attīstītājam, otra trešdaļa – būvuzņēmējam, pārējais
– darba darītājiem. Es nesaku to par visām Pierīgas ēkām, bet par daļu –
noteikti! Tās būs jānojauc.
Mūsu amatnieki šajās būvēs negāja strādāt, tās
pārsvarā cēla nesagatavoti cilvēki „no ielas”. Klienti, kas nekvalitatīvās ēkas
nopirkuši, meklē mūs un vēlas ekspertīzi. Pēc ekspertīzes, gribot savu jauno
mājokli pārdot, vaļā no tā vairs netiek.
"Nav
liela māksla Latvijā „iedzīt” nemākuļus no Austrumiem, lai strādā par mazu
algu. Bet - kas notiks ar Latvijas īpašajām, nacionālajām prasmēm?"
Ja ēku būtu cēlis amata meistars, šādas nelaimes kaklā
daudziem nebūtu. Iespējams, cilvēki nezināja, ka ēkas būvē arī amata meistari –
šāda valstiska līmeņa reklāma nekur neparādās. Jo amatnieki ir neizdevīgi, viņi
ir konkurenti, kas uztur augstu kvalitātes līmeni. Traucējot „melnajam
tirgonim”. Tāpat kā traucē spēcīgi, attīstīti mazie un vidējie uzņēmumi, kuriem
atbalsts no valsts ir tikai uzrakstītās stratēģijās, ne reālos valstiskos
darbos. Un kā lai valsts nebankrotē, ja lietas tiek pārdotas par trīsreiz
augstāku cenu kā to reālā vērtība? Tiem, kas ņēma kredītus, galā tagad jātiek
pašiem... Attīstītājs daudzviet bankrotējis.
Mūsu amatnieki būvē mājas ļoti bagātiem Latvijas
cilvēkiem. Ievērojiet – bagātie cilvēki algo meistarus! Amata meistari atbild
par savu darbu, viņi nepazūd un amatnieka vārds ir garantija darbam. Par
meistaru un zelli galvo viņa ģilde.
Guļbūvju būvniecībā Latvija ir lielvalsts. Amatnieki
no vismaz 20 valstīm pie mums braukuši mācīties, kā mēs cērtam guļbūves.
Pašlaik strādājam pie nākotnes mājas – ekoloģiskas būves, par kuru top arī
doktora disertācija.
Kādēļ
tad uzņēmēji nealgo amata meistarus?
Latvijas darba devēji ikdienā to nespēj, jo amatnieki
nav lētais darbaspēks. Ārvalstu tirgū meistari strādā uz citiem noteikumiem un
par citu samaksu.
Kāda bija strīda būtība starp arodbiedrībām un
Latvijas būvniekiem „Laval un partneri” lietā Zviedrijā? Tā, ka zemes racējs,
elektriķis un arī jumiķis visi saņēma vienu un to pašu stundas samaksu.
Zviedrijā melnā darba darītājam ir atšķirīga samaksa kā amatu meistariem,
smalkā darba darītājiem.
Vairumā Eiropas valstu amatnieku par pamata samaksu
nerunā. Tā ir valstiski noteikta likme. Viņi kaulējas par samaksu, kas ir virs
šīs noteiktās meistara likmes. Latvijā mēs to nesaprotam. Skumīgi, ka mūsu
labie speciālisti uz ārzemēm dodas, neieguvuši meistara nosaukumu. Viņi ļauj
sevi samalt, jo nezina pastāvošo samaksas sistēmu un savu reālo „cenu”.
Latvijā
arvien skaļāk runā par „lētā” darbaspēka ievešanu...
Eiropas vecajās valstīs darbnīcas var atvērt tikai un
vienīgi meistari. Zellim atvērt savu darbnīcu ir pārkāpums. Jo valsts ir
ieinteresēta, lai darbs būtu kvalitatīvs, ar augstu produktivitāti.
Austrumu kultūrā veiksmīga biznesa jeb tirgošanās
veiksmes stāsts ir mantas „ieblēdīšana”. Rietumos „ceļ” kvalitāti, ne „ieblēdītu
brāķi”. Mēs esam pa vidu, un mums jāizvēlas, kuru ceļu iesim. Pašlaik tās ēkas
ap Rīgu ir ieblēdīšanas ceļš. To vietā varēja būt kas daudz labāks.
Īpašumi Latvijā pārsvarā pieder tiem, kas vēlas iet
Austrumu virzienā, bet zināšanas un prasmes – tiem, kas vēlas iet Rietumu
virzienā. Jā, īpašnieki ievedīs „melno” darbaspēku, lai pašmāju labie
darbinieki, tajā skaitā amatnieki, fiziski dodas uz Rietumiem. Nav jau liela
māksla Latvijā „iedzīt” nemākuļus no Austrumiem, lai strādā par mazu algu! Bet kas
notiks ar Latvijas īpašajām, nacionālajām prasmēm? Mēs esam sarežģītās
krustcelēs.
***
Šajā publikācijā paustais intervētās personas viedoklis un skatījums var
nesakrist ar LV portāla redakcijas nostāju. Ar LV portāla redakcionālo politiku
var iepazīties šeit.
© "LV portāla" saturu aizsargā
autortiesības. Izlasi par iespējām to izmantot!
LABS SATURS
11
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru