5. Ar koka inerces disku veidotais ugunsurbja atdarinājums. Urbis speciāli ir iestiprināts nedaudz slīpi, lai urbjot neiestrēgtu
7. Daļa no Jundā atjaunoto urbšanas rīku komplekta.
Seno rokdarbu pētīšanas un
atjaunošanas jēga.
Darbs
ar seniem darba rīkiem ir fiziski un intelektuāli ietilpīgs, tas nav vienkārši
mūsu ķermeņa kustību treniņš. Darbojoties ar seno rīku, mūsu
zemapziņā var atraisīties dziļas un sen aizmirstas sajūtas. Sajūtas,
kuras radās un kuras baudīja mūsu senči un senču senči ļoti senā pagātnē.
Iespējams,
mēs varbūt īsti neapzināmies, kā tas notiek, bet sajūtu daudzveidība un
dziļums roku darbā atraisa prāta dziļumu un plašumu. To atgādina
arī Brīvdabas muzeja akmenī iecirstā devīze ”Kas pagātni pētī, tas
nākotni svētī”.
Piedalīšanās
seno rīku izmantošanā daudziem bērniem ir interesanti piedzīvojumi.
Rokas zāģi zāģē, ēveles ēvelē, arī uguns urbis pārvēršas par reālu urbi.
Strādājot notiek arī citu roku darba rīku iepazīšana un modernizēta
darbināšana. Sava veida folk-roks!
Tā apzināti
veicinām tradicionālo roku darba rīku papildināšanu ar moderniem tehniskiem
risinājumiem, piem., – urbju saturētājiem (patronām), lodīšu gultņiem un
citiem tehniskiem palīgiem.
Katram
bērnam pienāk laiks, kad valsts standartizētā darba drošība pieļauj rokās
ņemt elektriskās piedziņas kokapstrādes rīkus - zāģus, frēzes, ēveles,
urbjus, u.c. Tā mūsdienās tradicionālais, ar roku spēku veiktais darbs kļūst
ērtāks, vieglāks un ātrāks.
Modernā
roku darba kvalitāte nezūd, piecas maņas strādā, smadzenes liek rokām
virzīt rīku saglabājot koka dabiskās īpatnības - zarainumu, šķiedrainumu, plaisas,
krāsainību. Neviens mehānisms, neviens robots, ne mākslīgais intelekts bez apmācīta cilvēka oriģinālu lietu vai vietu
izveidot nevarēs.
Roku
darba rīku lietošanas laikā piedzīvotais paliek uz visu mūžu. Tas ir nopietns
pamats bērniem interešu atraisīšanai un savu spēju un talantu
atklāšanai. Viss būtībā it vienkārši. Interesants darbs atraisa ceļu uz prasmēm
un meistarību. Meistarība veido kvalitāti, kvalitāte ir labākas dzīves pamats.
Ko
tālāk?
1)
Turpinām roku darba sākotnes dziļāku izpēti. Mēģinām izveidot īpašus, jau
ļoti maziem bērniem piemērotus darba rīkus un darbu veikšanas palīgus,
šablonus. Arī darbu vietu, vidi ar atbilstošu kārtību. Protams,
neapmierināsimies tikai ar koku, tekstilu, metālu, keramiku.
2) Katrs savā amatā izdomājam jaunus
produktus iesācēju darbiem. Te der mūsu folklora un jaunākie līdzīgie
veikumi pasaulē. Uzmanīgi sekosim, kā bērni ar saviem īpašiem rīkiem veidos
lietas. Pieredze stāsta - daudziem būs problēmas ar pacietību.
Dalīsimies ar pieredzi!
3) Domāsim kopā, kā panākt lai tieši
Latvijā veidojas speciāli organizētas digitālās prasmes. Datori
vecākiem un bērniem mācītu sadalīt piem. pusi pret pusi, spēlēs un roku darbos
patērētos laikus. Spēļu priekiem
pievienotos visa ķermeņa kustību bauda.
Tā taptu interesantas, mīļas un galvenais – noderīgas lietas. Lietas
ļautu bērniem lepoties – es pats to taisīju, jo protu un varu !
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru