Par Jāņa Kalniņa izstādi
Āzenes 18 ātrijā.
Jāni, atvaino, es īsti nedzirdēju ne Tavu, ne pielūdzēju
runas izstādes atklāšanas ceremonijā. Tavi fani un fons bija skaļi. Troksnis mani
bremzēja Tevi uzrunāt. Iespējams, ka tas bija uz labu. Ceru, ka man izdosies toreiz
neizteiktās domas sakārtot šajā tekstā.
Atvainojos arī
lasītājiem par īpašo ievadu. Vispirms
es pastāstīšu, kā iepazinu Jāni Kalniņu. Tam bija un ir nozīme.
Man jau sen ir tāds niķis – katru gadu pirmajā skolas dienā
ar jaunajiem studentiem sasveicināties un tūdaļ uzdot stundu ilgu kontroldarbu.
Kontroldarbs ir brīvas formas literāra un vizuāla atklāsme, kura apliecina
sākotnējo profesionālo briedumu topošajiem dizaineriem. Tēma – APKĀRTNES VĒROJUMS.
Tēmas risinājumā jaunajiem studentiem jāpastāsta un jāparāda,
kas viņus reāli traucē un ko viņi kā
dizaineri darīs, lai šo traucēkli pārveidotu par labu lietu sev un sabiedrībai.
Protams, piesaku, uz lapas atstājiet vārdu un uzvārdu.
Braucot mājup vilcienā baudīju jauno kolēģu domas, idejas un
skices. Te pēkšņi no lapu kaudzes … es pats sev pretī skatos! Oho! Kursā būs viens bezvārdis ar dieva dotām portretista
dāvanām. Pētu kursa sarakstu, rokā ir! Tas
ir Jānis Kalniņš no Talsiem, 2001. gadā pabeidzis Rīgas Amatniecības
vidusskolu. Šobrīd mans kolēģis RTU koka
dizaina nodaļā.
Un re, tagad, Jāņa pirmā izstāde Rīgā! Uzreiz nopietnā
vietā. Āzenes 18 ātrijā. Krāsās,
formās un gaismā ļoti pateicīgā telpā.
Liec ko gribi, viss labi izskatīsies.
Izstādes darbus Jānis
veidojis n-tās krāsu gammās, formās, krāsu un faktūru uzklāšanas tehnikās.
Domāju, ka daudziem skatītājiem grūti būs atšifrēt, kā vizuālie efekti panākti.
Tēli gan uzrunā, gan novēršas, var nojaust un var maldīties Jāņa piedāvājumos. Varbūt
pat tehnikas dominante dažreiz nomāc idejas.
Tikai zinot Jāņa maizes darbus un hobijus pa īstam, var
baudīt, kā autors uzbur restaurēto klavieru spoguļspožumu, krāu masā skrāpētās dejotāju
zibošās kustības un rupjas primitīvas formas, kā atgādinājumu, ka tepat pa zemi
vien visi staigājam.
Bilžu tēmas un tēlu režijas mulsina un maldina tālāk. Tēmu
ir daudz. Zeme un debesis, jūra un putni, arumi un seno rakstu atliekas,…
Vai varam nolasīt eņģeļu emocijas, vai varam izprast forsētās
sievišķīgajās detaļās slēptos mājienus? Ko
nozīmē sievietes, eņģeļa un mūzikas instrumenta slēptais stāsts?
Man liekas, ka autors ir smalks provokators. Un tas viņam izdodas.
Uzradās anonīmi priesteri, kuri sūtīja dīvainas ziņas, ka daži
darbi apgāna svēto ātriju. Te vieta mūsu kolēģa Jura Emsiņa replikai – viņiem
var nepatikt, bet viņi nevar aizliegt! Cenzūra ir beigusies, bet carisma un sociālisma gars vēl mājo. Traki – tas iekļuvis
pie mums RTU. Kalniņš nevienu konkrētu personu nekariķē, ja nu vienīgi sevi
šausmina.
Kaut gan Jānis nav profesionāls mākslinieks, viņa it kā vienkāršajos darbos atradīsim paslēptu mūžīgo jautājumu – kur beidzas tehnikas un kur sākas mākslas iespējas? Tieši mums, RTU, ir nepieciešams
izprast un atjaunot senā vārda tehnika dziļāko jēgu un būtību. Tas mums
kā tehniskai universitātei ir ļoti
nozīmīgi.
Tehnika (sengrieķu: τεχνικός — 'māksla, meistarība, māka') ir cilvēka darbības līdzekļu (rīku, ierīču, aparātu, mašīnu) un
iemaņu kopums, ko izmanto ražošanā.
Nu re! Tehnika, māksla un māka (amatniecība) jau senatnē ir
bijušas kopā!
Vai mums arī nav pienācis laiks šīs lietas atkal salikt kopā?
Kopā izstrādāt RTU specifikai atbilstošu starpfakultāšu dizaina
studiju attīstības plānu. Vienoties par
fakultāšu tehnisko iespēju koordinēšanu dizaina teoriju studiju un prasmju
apguvei. Koncentrējoties Ķīpsalā RTU fakultātēm, mums visiem būs vienkārši realizēt
dažādu materiālu tehnisko iespēju izpēti, mākslinieciskās izteiksmības
modelēšanu un topošo produktu prototipu izgatavošanu.
Tas ir aktuāli metāla, koka,
ādas, tekstila, māla, plastmasu materiālu pārveides, arī būvniecības, arhitektūras, īpašuma pārvaldīšanas
un citu nozaru topošajiem speciālistiem.
Šodien dizains sevi deklarē kā gudru projektēšanu, kas
mūsdienu pasaulē sludina artefaktu humanizāciju un sabiedrības līdzsvarotu socializāciju,
tas nozīmē daudzu nozaru
speciālistu kopēju darbu.
Kolēģi Kalniņ, neslinko! Sarīko vēl kādu izstādi! Parādi, kā
tehniskās lietas, pareizi komponētas un
projektētas, var būt skaistas bez izskaistinājumiem. Taisām to mūsu topošajā
meistardarbnīcā. Norunāts.
Tevi cienot,
Vilnis Kazāks
850 B (77 vārdi) - 19:53, 7 martā, 2013
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru